PENGALAMAN KE NEGARA ARZERBAIJAN.



 Saya bersembang dengan dua orang gadis Az eri di Baku Azerbaijan. 


Saya: Are you all muslims. 


Gadis: Yes we are muslims but we never pray. 


Saya: Can you recite the Al Fatihah for me. 


Gadis: Sorry sir, we don’t know because we never learn how to pray but one day we will learn to do it. 


Saya: How about your parents?


Gadis: Our parents also never pray. In Azerbaijan we never ask someone their religion. It is a private matter between him and God. 


 ~ End of conversation ~


Pengalaman saya berkembara di negara Islam seperti Azerbaijan, Uzbekistan, Turkmenistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan dan berjumpa ramai orang sana, menceritakan hal sama iaitu mereka beragama Islam tetapi tidak mengamalkannya. 


Hanya di Tajikistan sahaja yang saya perhatikan berlainan sedikit di mana masjid diimarahkan. 


Peliknya di Walaunistan ramai mengikut suruhan agama tetapi dikafirkan agar keluar dari agama Islam. 


Wallahua’llam. 


Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar



No comments: