NASIHAT PADA YANG BERPISAH-JANGAN SAMPAI SATU DUNIA TAHU

 

Nurul Diana

  · 

ibu bapa yang bercerai

artis cerai byk kan skang

tapi mcm byk lalu kt feed dan tiktok so baca jugak laa

bila baca suami tuduh isteri curang

yg sorg lg isteri kata suami tak bayar sewa umah

aku just nk relate kan

utk aku yg bercerai + ada anak

aku rasa aku cuba yg bercerai dgn cara palinggggg baik wlpn sbrnya perittt

aku dgn dia tkpnah maki

tkpnah tinggi suara , tkpnah gaduh ,

kalau duduk berdua sentiasa senyum dan gembira

anak2 tak nmpk cacat cela lgsg

dlu aku ada tukang bersih umah

org bersih umah tu terkejut aku bercerai

tkpnah dgr suara lgsg , smua nmpk ok jee

tp hakikat nye kami tak sefahaman lah

mmang kalau leh nk je aku maki2 ex akuDescription: 🤣

kita bercerai dlm keadaan kita kesal n marah

kalau elok molek je , tak kan bercerai kannn

tp dpn anak2 tu tkde kata2 dan perbuatan yg keluar

dpn fmly jugak sama sampai harini fmly aku dan dia tktau sebab kami bercerai

kami menutup baik sebaik mungkin aib ni

tapi anak membesar Description: 😞

anak bertanya

knp mamy papa berpecah ? ( dia maksudkan bercerai )

knp mamy papa tak gaduh pun tp pecah ?

knp kami ada dua mak ? knp kami ada baba ?

knp ? …

aku : malu ya ada dua mak ?

anak : knp mamy ?

dan aku explain dgn caraaaaaa paling baik

tanpa buruk kan papa dan aib aku sendiri

tu aku ..

cuba bayangkan anak membesar ?

yg kes artis kita baca harini

mak hg curang ke dgn pak hg ?

mama , papa ckap mama curang ?

mama , mama cerai dgn papa sbb tkleh byr sewa ke ?

sbb bg duit skit ke ?

belom masuk mmber anak2 tanya nanti ?

mak kau bercerai sbb pak kau miskin tkleh byr sewa ke ?

kesian anak ..

sgt efek utk pembesaaran diorg

utk aku yg bercerai sehabis baik tutup aib pun

anak aku terkesan …

ni kan yg aib kiri kanan terjaja mcm ni ?

ntah la susah nk ckap sbb ujian kita tak sama

tapi seboleh nye tutup lah kisah suami isteri demi anak

bercerai lah dgn cara paling menutup aib

skang anak kecik mgkin kita tak rasa

aku dlu pun tak rasa sbb aku bercerai anak bru 6taun

tapi lepas anak dah 10 tahun ..

mcm2 soalan perceraian dia mula tanya

itu dan ini knp dia tak sama dgn org lain

tkt2 menjadi trauma kt anak sendiri

yg bermasalah kita berdua

duluuuu kita mula cerita kita dgn cinta

hari2 kita lalui penuh bahagia

tapi kita pun tak jangka ia berakhir dgn kecewa

tp jgn libatkan sesiapa

dulu kan kita pnah bahagia ? lupa ?

anak kita lahir dari cinta kita ..

cuma cinta kita yg mati

bukan anak2 ..

kita bukan pura2 bahagia ..

kita bukan tknk cerita ..

tp betul org selalu ckap “ byk hati perlu di jaga “

anak2 berhak bahagia wlpn di takdirkan ibu bapa yg bercerai

 

No comments: