TK SESUAI , TAPI JANGAN KELIRUKAN






Yazeed Hair Johari

dnorpetSos91h65ufu28ct76010uh6cu3730695cic  · 

Bon Odori Tu Hanya Lah budaya Saja ?

Ini Atok angkat aku , Yone-San , Aku duduk dengan dia ulang alik jepun - Malaysia sejak umur 5 tahun , di Kyoto sampai lah aku grad uni balik jadi doktor .

Umur dia dah 90 lebih , Tapi orang johor panggil ketetel .. Jalan menonong laju , Entah apa yang dia rushing sangat pun aku tak paham ..

Rumah dia atas bukit Uji-Shi yang dibina dengan 100% Kayu padu tu pun aku dah buat macam rumah aku . Bila2 jer aku boleh datang .

Sampai sekarang kita orang masih contact

So aku pun terus contact , dan tanya dia ..

Bon Odori tu apa ? Festival makan2 je ke kalau zaman sekarang ni ?

Dia Cakap Bon Odori itu adalah hari raya memuja roh dengan tarian .

Sampai sekarang pun Bon Odori tu adalah tetap perayaan pujaan .. Bukan festival budaya biasa

Mana mungkin Upacara yang dah 600 Tahun tiba2 Jadi festival makan, Tarian dan kostum ?

So Dah boleh tutup kes , Jangan ragu2 lagi sebab tak kira lah hangpa nak pusing belit fakta ikut macam mana skali pun ..

Yang acah2 student dekat jepun baru duduk sana 3-4 tahun , Jangan nak pusing2 kan fakta kalau tak tau ..

Ia nya tetap perayaan sembah dan memuja roh nenek moyang mereka .. Itu adalah upacara sejarah yang berkurun lamanya

Ada kau tengok majlis maulidul rasul tiba2 jadi majlis kebudayaan ? Takde kan ?

Tak payah nak compare dengan tarian kuda kepang bagai , Sebab tarian kuda kepang hanyalah sejarah tarian untuk majlis keramaian atau pun majlis perkahwinan

Majlis memuja dan majlis kawin tu dua benda yang berbeza …

Aku bukan lah ustaz ke apa , Dalam islam kita wajib berbuat baik dengan agama lain !

Tapi aku rasa sebagai seorang islam macam mana pun kena faham dekat mana batasan .

Nak pi festival pilih lah pada akarnya, Kalau dah terang2 tulis setakat festival budaya dan makanan .. Apa salah nya ..

“Japanese Culture and food festival “, Kan senang .. Kita pun tak was was nak pergi tengok ..

Tapi ini festival memuja pada asalnya ..

Kalau nak pi jugak lantak dekat hangpa lah ..

Aku cuma sampaikan ..

Bukan nak sekat mana2 pihak ..

Kita respek mereka dengan tidak menghalang apa2 event , Biarlah non muslim pergi .. Hukum tu kita serahkan pada mufti.

Tapi Untuk kita, Aku rasa tak sesuai ..

Apa apa pun iman itu adalah mutiaraaaaa

Diagnosis - Idiopathic Mental Confusion

Case Fully Discharged . No need TCA . Medication on PRN

#janganisapgam

p/s Kau tengok atok tu dengan kertas tu semua kan .. Perangai dia macam tu , Kalau nak travel dari kyoto to osaka .. Memang dia dah list siap2 jadual train , Jadual perjalanan ..suka buat kaluit Description: 😂

 

No comments: