SEMANGAT MUDA MENGATASI ADAB


Norman Radzuan

Semua sudah melihat video ini. Saya menunggu penjelasan dari kedua pihak mengapa ia boleh berlaku tetapi pemuda tersebut masih direman. Takut cerita basi saya mengulas dari pandangan peribadi saya berdasarkan kewarasan sebagai manusia.


Saya terkejut dua kali atas kejadian ini. Pertama bagaimana anak muda memukul seorang lelaki warga emas tanpa belas kasihan. Kedua adalah reaksi anak2 muda kpd kejadian tersebut.


Siapa salah siapa betul hanya kedua mereka dan Tuhan yg tahu. Tetapi memukul seseorang seperti menjatuhkan hukum sebelum didapati bersalah. 


Saya terkejut komen anak2 muda yg seperti menyalahkan warga emas yg uzur tersebut dgn andaian..’jika tidak diprovok atau jika tidak ada salah takkan anak muda tersebut bertindak demikian’. 


Ada sindiran mengatakan , ‘ pandai berpolitik org tua ini, kencing terangkat…, pandai berlakon’. Masyallah tak kira siapa betul atau salah tetapi bukan tiket utk membenarkan anak muda ini memukul sesiapa sahaja.


Ya benar adab tidak mengenal usia atau latar belakang. Tua, muda, miskin, kaya atau dari apa darjat sekali pun, adab patut menjadi teras dlm diri seseorang manusia. 


Dlm dunia digital juga, tidak kurang hebatnya apabila adab nampaknya semakin kurang diguna pakai. Namun agama dan budaya mengajar kita menghormati org tua. Jika adab ini sudah tiada… ingatlah anak muda suatu hari anda akn tua, tidak berdaya walau mengangkat tangan sendiri.


Saya masih ingat ketika kecil bila org tua dtg rumah ibu panggil utk bersalaman cium tangan. Kemudian jalan mesti menunduk. Didikan itu menjadikan ia amalan kami adik beradik hingga dewasa.


Walau macamana geram dgn ibu atau ibu saudara kami diajar utk redha. Kalau nak ikut karenah kedua org tua…memanglah kdg2 rasa nak marah. Tapi kenangkan ajaran didikan agama dan ibu bapa kpd kami dahulu… saya dan adik beradik memendam rasa melayani karenah ibu bapa. 


Begitulah juga ketika waktu bekerja. Semua org tahu betapa bencinya sahaja kpd Tun Mahathir. Ketika beliau hadir ke pejabat (Tun dalam persaraan) saya dan beberapa teman antara yg menyambut ketibaannya saya bersalam mencium tangan Tun.


Peristiwa itu terus menjadi bahan sindiran kawan2. Saya beritahu ia berlaku spontan kerana didikan ibu bapa saya. Saya melihat Tun seperti seroang datuk. Tun jarak umurnya dgn saya seperti cucu dan atok. Saya berbuat demikian tanda hormat saya kpd org tua apatah lagi Tun bukan lagi menjadi PM ketika itu.


Berbalik kejadian anak muda memukul warga emas tersebut tanpa belas ihsan itu tidak boleh diterima sama sekali. Jika warga tua itu salah atau melakukan provokasi report kpd polis dan bukan terus membelasah begitu sahaja.


Anak muda cuba pertahankan anak muda tersebut bagi saya atas faktor usia. Mereka sokong atau cuba pertahankan budak muda tersebut kerana usia sama2 muda. Sdgkan jika ibu bapa mereka diperlakukan sebegitu rupa adakah mereka bersetuju?


Saya melihat video seterus apabila diminta berkali kali utk menghormati warga tua tersebut anak muda ini melawan dgn berkata, “ tak kira lah… aku bukan warga Bangladesh.” Persoalannya adakah anda Melayu boleh perlakukan perkara seperti itu.


Video seterusnya apabila dikerumi org2 kampung anak muda ini masih seperti mahu bertindak agresif. Agak panas baran juga… cuma barannya tak bertempat.


Saya bukan memenangkan sesiapa. Cuma saya terkejut dgn sikap anak muda tersebut. Lebih mengejutkan ia dibela oleh anak2 muda sdgkan tindakan tersebut tidak mengira usia sekalipun adalah tidak waras dan salah disisi agama dan undang2. Di mana nilai2 kemanusian?



No comments: