Impian nak jadi jurutera tak kesampaian, kini berniaga sambal acar ikan masin pendapatan cecah RM4,000 sebulan

 


Impian nak jadi jurutera tak kesampaian, kini berniaga sambal acar ikan masin pendapatan cecah RM4,000 sebulan


Impiannya mahu menjadi jurutera tetapi graduan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Pembuatan Robotik dan Automasi Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Nur Ashikien M Azhar terpaksa akur dengan persaingan tinggi lebih-lebih lagi dalam situasi sekarang ini.

Enggan mempersiakan masa, gadis ini memilih untuk menceburkan diri dalam perniagaan makanan demi kelangsungan hidup.

Namun, siapa sangka idea menjual sambal acar ikan masin yang dimasaknya sendiri berjaya merubah hidupnya yang kini bergelar usahawan muda.

Bercerita lanjut, anak ke-3 daripada 5 beradik ini berkata, perniagaan yang diusahakannya secara dalam talian itu bermula Julai 2020 berbekalkan modal Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

Tamat Pengajian 2016, Buat Banyak Kerja Sebelum Pulang Kampung Untuk Berniaga

Nur Ashikien berkata, “Saya tamat pengajian pada 2016 dan selepas itu banyak kerja saya buat antaranya jadi kru restoran sebelum berhijrah ke Kuala Lumpur untuk sertai Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) di bawah Tenaga Nasional Berhad (TNB).

“Selepas tamat SL1M, saya jadi Perunding Unit Amanah hampir setahun hingga akhir 2019 sebelum memilih untuk pulang semula ke kampung halaman kerana pendapatan tidak tetap ditambah pula kos sara hidup yang tinggi di bandar.

Tiada Kerja 6 Bulan

“Saya tiada kerja selama 6 bulan kerana pandemik C0vid-19 dan dari situlah idea untuk berniaga muncul dengan memanfaatkan sepenuhnya wang BPN,” katanya.

Menurutnya, dia bermula dengan modal RM300 daripada BPN untuk menghasilkan 30 botol sambal acar ikan masin.

“Pada mulanya sambutan hanya dalam kalangan ahli keluarga dan rakan-rakan.

Jualan Cecah 500 Botol, RM4,000 Sebulan

“Namun, selepas saya berusaha belajar teknik promosi perniagaan yang betul dan hasilkan kualiti produk lebih baik, Alhamdulillah kini purata jualan mencecah 500 botol dengan pendapatan lebih kurang RM4,000 sebulan,” katanya.

Nur Ashikien yang mempunyai 330,000 pengikut di aplikasi TikTok miliknya, @umeazhar berkata, ibunya, Samerah Buthirie, 59, antara orang kuat yang sentiasa memberi sokongan penuh dalam perniagaannya.

“Saya manfaatkan sepenuhnya aplikasi TikTok, tetapi tidak guna teknik ‘hard selling’ sebaliknya menghasilkan kandungan menarik mengenai kehidupan harian supaya netizen tidak jemu untuk tonton.

Melalui TikTok, Permintaan Sambal Meningkat

“Bila satu perkongsian saya viral (tular) di TikTok secara tidak langsung permintaan sambal meningkat.

“Disebabkan itulah saya konsisten untuk menghasilkan kandungan menarik supaya permintaan jualan tidak putus,” katanya.

Impian Jurutera Tidak Pernah Pudar

Ditanya mengenai impiannya bergelar jurutera, Nur Ashikien berkata, hasratnya itu tidak pernah pudar.

“Tipulah saya tidak mahu jadi jurutera, 4 tahun saya belajar di UTeM, keinginan itu ada. Tetapi, saya perlu sedar belum ada rezeki dalam bidang itu.

“Saya tidak pernah berasa tempoh saya belajar di universiti itu sia-sia kerana dapat peroleh pengalaman dan ilmu,” katanya.

Anak muda yang hebat. Tidak terlalu memilih kerja, berterusan berusaha untuk mencari rezeki. Semoga gadis ini menjadi usahawan yang lebih berjaya dan menginspirasi lebih ramai orang agar tidak berputus asa.


No comments: