POLITIK MALAYSIA MAKIN HILANG KEUPAYAAN..


Zamzuri Ardani

 Sistem politik negara kita sudah rosak teruk.  Sejak merdeka negara diperintah oleh parti yang sama.  Dalam tempoh itu telah banyak kerosakan yang telah dilakukan.


Semua parti politik yang mahu membentuk kerajaan di negara kita perlu mengambil pendekatan populis.  Kerajaan yang tidak mengambil pendekatan populis akan dijatuhkan.  Kerajaan yang lemah dengan majoriti tipis akan menjadi extra-populis.


Kerajaan populis tidak semestinya baik untuk negara. Ibarat ayah yang terlalu memanjakan anak-anaknya.  Untuk jangka panjang, ianya akan merosakkan anak-anak tersebut.  Begitulah juga halnya dengan negara kita.  Rakyat negara kita seolah-seolah tidak boleh hidup tanpa kerajaan populis. We don't understand tough love.


Semakin lama negara kita semakin hilang daya saing.


Saya bimbang sekiranya perkara ini berterusan, akhirnya di Asia Tenggara ini nanti, Malaysia hanya mampu bersaing dengan Papua New Guinea sahaja. Ketika negara-negara seperti Vietnam, Myanmar, Indonesia semakin mengukuh ekonominya, negara kita masih leka dengan budaya politik usang.


No comments:

(function() { var d = document, w = window; w

Anwar doesn’t rule out possibility of working with Umno