BINCANG KWSP

 Assalamualaikum wbt....


Meh kita bincang sikit. Semalam, KWSP dah bagi buat pengeluaran kepada pencarum-encarump yang hilang pekerjaan, di beri cuti tanpa gaji dan penganggur-penganggaur (tiada sumber pendapatan) SAHAJA!. 


Formula yang KWSP bagi semalam, lebih kurang jer dengan formula yang pernah saya jadikan status minggu lepas. Tapi, takpe laaa tu, mgkn kebetulan. Malangnya....KWSP atau KERAjaan PN tidak pula mahu membantu mereka-mereka yang masih bekerja sedangkan:

1. Mereka telah di potong gaji, elaun dan OT.

2. Mereka yang bergaji baik, tetapi komitment terhadap keluarganya juga tinggi (cth: emak, ayah, atuk nenek atau anak-anaknya ada masalah penyakit, masih belajar, cacat dan lain-lain lagi). Ketika harga barangan kini naik terlalu tinggi, di manakah kemampuan mereka, kan?.


Katalah mereka-mereka yang tersenarai tersebut (untuk keluarkan wang caruman)...telah berjaya mendapatkan wang caruman milik mereka itu, kemungkinan besar..mereka akan jadikan ianya sebagai modal perniagaan. Maka, berniagalah mereka semua mencari sesuap nasi dengan rezeki yang halal. Tetapi malangnya..PERMINTAAN terhadap barang-barang jualan mereka TIADA!!!...habis macamana?. Orang yang nak membeli tu pun, mereka memerlukan wang. Takkan mereka nak berhutang pulak, kan?.  dan, dalam keadaan sekarang, takkanlah peniaga-peniaga tersebut sanggup memberikan hutang?


Siapa yang niaya ataupun rugi sebenarnya?. Orang berniaga tulah yang rugi. Ibarat bahasa ekonomi...apabila 'pengeluaran (penjualan) melebihi permintaan'..maka akan berlakulah inflasi. Kenapa?. Aliran tunai tidak berjalan lah bang oiiii. KERAjaan atau KWSP menyangkakan bahawa..orang-orang yang masih bekerja semua tu cukup perbelanjaan ker?. Kalau dah tak cukup, mereka nak berbelanja camane?. Jika mereka terus berbelanja jugak...ianya seumpama 'berbelanja (perbelanjaan) melebihi pendapatan". Itu pun boleh menyebabkan inflasi jugak, kan?.


Soalan: Kenapa KWSP atau KERAjaan tidak memberikan peluang kepada semua pencarum-pencarum untuk mengeluarkan wang caruman mereka itu sendiri?..ketika rakyat semakin nazak menghadapi masalah kewangan global?.  Daaaaannnnn, sekali lagi soalan saya nak bertanya...KENAPA perlu adanya 'diskriminasi' terhadap golongan yang tertentu?. Takkanlah KWSP boleh jadi bankrap dengan jumlah pengeluaran yang tidak mungkin melebihi RM40 billion. Sedangkan wang caruman pekerja-pekerja, berjumlah lebih kurang RM940 billion. Ker, KERAjaan PN pun nak @ hanya bergantung hidup dengan wang pencarum-pencarum tu (untuk urusan tadbir urus)?. Bodoh punya Yiddin, Azmin dan Hadi!!!. Kan?


Saya tanya jer nih dan ada bantahan tak?


Yang ikhlas, jujur dan benar,


Mohd Asri Bakar.



No comments: