OWH...INI RUPANYA ANWAR YA....

 

Bosamo Tok Min

"𝐃𝐀𝐑𝐈 𝐌��𝐓𝐈 𝐁𝐄𝐑𝐒𝐈𝐌𝐏𝐔𝐇, 𝐏𝐊𝐑 𝐑𝐄𝐋𝐀 𝐆𝐔𝐆𝐔𝐑 𝐌𝐄𝐑𝐄𝐌𝐏𝐔𝐇"

𝐏𝐄𝐍𝐆𝐊𝐇𝐈𝐀𝐍𝐀𝐓 𝐒𝐔𝐃𝐀𝐇 𝐌𝐔𝐋𝐀 𝐆𝐔𝐍𝐃𝐀𝐇-𝐆𝐔𝐋𝐀𝐍𝐀

𝐏𝐄𝐍𝐆𝐊𝐇𝐈𝐀𝐍𝐀𝐓 𝐒𝐔𝐃𝐀𝐇 𝐌𝐔𝐋𝐀 𝐓𝐀𝐊 𝐊𝐄𝐑𝐔𝐀𝐍


Boleh sebut satu nama di Malaysia dan di dunia yang mendapat pengiktirafan sebegini?

- Pada tahun 1993 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Euro Money Magazine sebagai Menteri Kewangan yang TERBAIK DI DUNIA.

- Pada tahun 1996 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Asia Money Magazine sebagai Menteri Kewangan TERBAIK DI ASIA.

- Anwar merupakan satu-satunya warga Malaysia yang pernah tersenarai dalam 100 orang yang dikatakan paling berpengaruh di dunia oleh majalah Time iaitu pada 2008

- Anwar Ibrahim menjadi tokoh politik Malaysia pertama yang diakui sebagai ‘ PAKAR PERUNDING KEWANGAN ‘ oleh Bank Dunia pada tahun 2008.

- Anwar Ibrahim menjadi tokoh politik pertama Malaysia yang diakui sebagai ‘ PAKAR EKONOMI & KEWANGAN ‘ oleh Bank Kesatuan Eropah ( EU ) pada tahun 2014.

- Pada tahun 1998 Anwar Ibrahim mendapat pengiktirafan dari Asia Weeks Magazine sebagai ‘ The Asian of the year.’

- Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan Malaysia PERTAMA yang dilantik sebagai ‘Consultant Bank Dunia - Pengerusi bahagian pembangunan ‘ di Bank Dunia pada tahun 1995.

- Anwar Ibrahim dilantik independent non-executive director, ABG. badan pelaburan dan Islamic Bank antara yang terbesar di dunia sejak Mac 2006

- Kerajaan Turki telah mengambil Anwar sebagai penasihat ekonomi dan kewangan Turki. Ekonomi kerajaan Turki sekarang adalah yang ke 7 terbaik di dunia dan ke 3 terbaik dikalangan negara-negara Europah.

- Singapura pernah mendapatkan nasihat kewangan Anwar Ibrahim dengan bayaran sebanyak SD100,000 bagi setiap satu jam khidmat nasihat kewangan.

- Di Tunisia misalnya Dr Rashid Ghanousi menjemput Anwar menyampaikan pandangannya kepada seluruh ahli-ahli parlimen dan anggota jemaah menteri Tunisia.

- Di Mesir pada tahun 2010, Anwar dijemput menyampaikan ucaputama persidangan antarabangsa Islam dan Demokrasi.

- Di Indonesia pengaruh Anwar bukan kepalang. Belaiu sangat dihormati di Indonesia. Seorang tokoh politik asal Bogor pernah bergurau, katanya tokoh-tokoh Indonesia saling berselisih dan berbeda pendapat antara satu sama lain, namun mereka boleh sahaja bersatu kalau mengkagumi Anwar. Pesantren, Universiti, Badan-badan pemikir dan intelektual Indonesia sering mengundang Anwar menyampaikan pidatonya.

- Anwar dilantik sebagai fellow di Universiti Oxford dan menjadi professor di Universiti New Hopkins Amerika Syarikat

- Anwar juga dilantik penasihat ekonomi Qatar dan beberapa institusi perbankan di negara arab.

Di Malaysia pula :Image may contain: 1 person

1) Semasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan pertumbuhan ( Growth ) Ekonomi Malaysia berada pada kadar 7- 9 % selama 8 berturut-turut.

2) Pertumbuhan ( Growth ) Ekonomi Malaysia numbur 1 di Asean.

3) Persaingan ( Competitiveness ) Malaysia Numbur 1 di Asean.

4) Pelaburan langsung ( Foreign Direct Investment ) Malaysia numbur 1 di Asean.

5) Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan PERTAMA Malaysia yang membentangkan belanjawan yang mendapat ‘ UNTUNG ‘ iaitu pendapatan melebihi perbelanjaan atau surplus budget.

6) Setelah Anwar Ibrahim berjaya mengurus kewangan dan ekonomi Malaysia dan Malaysia boleh berdikari sendiri,akhirnya Anwar Ibrahim menulis surat kepada Bank Dunia untuk menghentikan bantuan kewangan kepada Malaysia kerana Malaysia sudah mampu berdikari sendiri.

7) Selepas Anwar Ibrahim berjaya mengurus Kewangan dan Ekonomi Malaysia dan mendapat keuntungan,Anwar Ibrahim mulai membayar hutang luar Malaysia sebanyak RM10 Bilion setiap tahun dan Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan PERTAMA Malaysia membayar hutang luar.

Kejayaan Anwar mengurus ekonomi menjadikan Malaysia ketika itu sebagai Asean Tiger

Anwar Ibrahim adalah Menteri Kewangan terbaik yang pernah dilahirkan oleh Malaysia dengan trek rekod yang baik di Malaysia, Asia dan Dunia.

#𝐁𝐨𝐬𝐚𝐦𝐨𝐓𝐨𝐤𝐌𝐢𝐧

"𝐓𝐄𝐑𝐔𝐒𝐊𝐀𝐍 𝐌𝐄𝐌𝐀𝐂𝐔 𝐍𝐈𝐒𝐌𝐈𝐋𝐀𝐍 𝐊𝐄𝐑𝐀𝐍𝐀 𝐀𝐋𝐋𝐀𝐇 𝐓𝐎𝐊 𝐌𝐈𝐍"

 

No comments: