Pertemuan tunjukkan ketidakpuasan hati MERAJUK DAN MACAM NAK UGUT


Norman Radzuan


Tengah berehat selepas Asar kwan kirim gambar ini. Saya balas mesej tunggu ptg nanti baru nak komen. Saya katakan pertemuan ini lebih kpd nak tunjukkan kepada Anwar Ibrahim dan PKR... kami berempat bergabung... kamu seorang atau PKR sendirian... jadi pilih mahu ikut bersama kami atau tidak?

Ia hanya perang psikologi yg kebudak budakan. Ia nampak hebat tapi sebenarnya bodoh. Baru saya faham kenapa dulu dikatakan Istana, BN dan PAS kurang senang dgn Khalid Samad... sekarang baru saya faham kenapa.

Dalam perjumpaan ini yg nampak hebat atau mempunyai kekuatan ialah DAP dan kedua ialah Warisan. Amanah dan Bersatu Hitam saya rasa jika berlaku PRU 15 mereka masing-masing mungkin tinggal hanya satu kerusi atau telur ayam.

Syafie Apdal hadir kita faham kerana kedudukannya tanpa sokongan DAP di Sabah beliau akn jatuh bila2 masa sebagai KM. Jadi kita tolak tepi kenapa kehadiran Syafie Apdal di situ tak lain tak bukan demi 'survivor' politik peribadinya. 

Tun sendiri tahu mana mungkin Bunga Hitam akn memenangi hati rakyat bila meletakkan Syafie Apdal sebagai PM. Sentimen org Melayu Semenanjung berbeza dlm soal ini.

Cuma saya melihat apakah yg difikirkan LGE? Mat Sabu saya tak hairan sgt kerana yg tahu tahulah kenapa dia terpaksa follow DAP. Cuma sebagai pemerhati politik saya hairan dgn pendekatan DAP. 

DAP tahu Tun dahulu adalah org di belakang Perhimpunan Kongres Melayu. Malah dlm rakaman audio pemimpin DAP sendiri ada mendengar Tun kata dia tak suka DAP. Lebih teruk Tun sendiri memang berniat hendak meninggalkan PH. Jadi bagaimana DAP mahu memilih Tun kembali???

Bangsa Cina selalunya hebat berfikir tetapi dlm bab ini kita tertanya tanya mengapa ceteknya cara berpolitik LGE. Itu yg menjadi tanda tanya sb politik org Cina selalunya jauh kedepan. 

Adakah ia perangkap kpd DAP utk meningkatkan kembali kepercayaan kaum Cina kpd MCA seperti dulu. Sb org UMNO sendiri mengatakan kemungkinan Tun sebenarnya mengawal PN dan PH.

Tanya saya adakah gabungan ini menggerunkan? Jawapan saya gabungan ini sukar mendapat sokongan org Melayu. Melayu desa telah dikuasai UMNO dan PAS. Melayu bandar telah dikuasai PKR.

Jika berlaku pertandingan 4 penjuru samada gabungan Bunga Hitam, PN, PKR dan BN... saya melihat BN akn mendapat kerusi yg paling byk. Bunga Hitam mungkin memperolehi kerusi yg agak byk itu pun daripada DAP. Adakah org Melayu mahu serahkan kuasa pada DAP menguasai mereka. Ia hanya sekadar utk memenuhi politik peribadi Tun.

Jujur saya katakan Amanah tiada kekuatan. Malah boleh dianggap parti ini seperti parti Gerakan. Contoh di Manjung atau DUN Pasir Panjang. DUN Pasir Panjang keahlian Amanah hanya sekitar 500 org ketika itu. Tetapi DUN Pasir Panjang dimenangi Amanah dgn memperolehi 14 ribu lebih undi.

Dari mana datangnya jumlah tersebut? Ia dtg dari penyokong Melayu PKR 30% dan pengundi atas pagar. Malah setahun selepas PRU 14 saya difahamkan keahlian Amanah terus perlahan.

Crowd puller tiada dalam Amanah. Cuba bayangkan jika Anwar Ibrahim, Rafizi Ramli, Ezam Mohd Nor, Saifuddin Nasution dibawa satu pentas... bagaimana sambutannya nanti. 

Khalid Samad jika berlaku PRU hujung tahun ini... S Alam dikuasai Melayu PKR. Dia juga akn mengucapkan selamat jalan dunia politik atau boleh lah membebel dekat Channel TV Media Sosial.

Jadi disebabkan itu saya katakan jika berlaku pertandingan 4 penjuru. Bunga Hitam, PN dan PKR akn tewas teruk kpd BN. Seronok tgk kecerdikkan, pengkhianatan dan kebodohan orang politik.



No comments: