MEROKOK KINI BUKAN LAGI KESALAHAN DI PREMIS KEDAI MAKANAN


Nizam Mkk

Yang bernama manusia, ajakan baik diperlekehkannya. Adakah mereka tahu bahawa YB Dr Dzukelfly Ahmad adalah Mantan Pakar bidang Toxicology - Keracunan USM Kubang Kerian. Beliau bersungguh-bersungguh menbuat SOP tidak merokok di tempat awam agar tidak memberi kesan kpd passive smokers demi menjaga kesihatan bayi sampailah kpd dewasa.

 Matlamat akhirnya agar kita berhenti merokok yg membawa kesihatan satu kekuarga.
Malang kadar pemahaman dan ilmu kita rendah dan masih menganggap merokok tidak sama dgn tindakan "Round up", " Mosanto" dll aplikasi racun rumpai kpd lalang dibanding dengan "rokok meracuni paru-paru" perokok dan penghidu asap rokok. Dr Dzulkefly tahu pasti akibat keracunan ini dan adalah AMANAH ILMU beliau untuk menyampaikan kpd manusia agar dapat mendidik rakyat Malaysia meninggalkan rokok kerana MEROKOK ADALAH AMALAH KETAGIHAN ILUSI SERTA KEPUASAN PALSU MENGAKIBATKAN PEMBAZIRAN DUIT (bakar duit) DAN MEROSAKKAN KESIHATAN DGN SENGAJA. 

Jika berjuang Islam perbuatan merokok ini pun sudah langgar Syariah dari amalan peribadi lagi...bagaimanakah barakah perjuangan untuk mengamalkan Syariah di peringkat Negara. Kesungguhan Dr Dzulkefly Ahmad mendidik masyarakat Malaysia dibalas dengan celaan dan cercaan. Nasib rakyat Malaysialah yang tidak mahu berubah membuang tabiat merokok sbg tipu daya kewangan dan kesihatan oleh musuh2 Allah swt. Semoga Allah swt memberikan ganjaran besar atas kesungguhan YB mantan Menteri Kesihatan mendidik masyarakat menjauhi budaya merokok yang tidak sihat. Baarakallah feekum. Wassalam.


No comments: