Mahkamah New York rekod pembabitan Najib, Rosmah, 1MDB*

27hb Julai 2020
19.25



1. TIM LEISSNER mengaku berkonspirasi dengan JHO LOW dalam mengurus pinjaman bon² Goldman Sachs berjumlah USD 6.5 bilion dolar atau RM 27.3 bilion ringgit kepada 1MDB.
2. Susulan itu, Goldman Sachs mendapat komisen luar biasa USD 600 juta dolar atau RM 2.52 bilion ringgit selain mengenakan kadar faedah yang cukup tinggi.
3. Berbilion² dana bon² ini kemudian dipindahkan ke akaun² yang dikawal oleh JHO LOW. Sebanyak USD 200 juta dolar atau RM 840 juta ringgit telah diseleweng ke akaun² yang dikawal oleh TIM LEISSNER sendiri.
4. YANG MENGGEMPARKAN IALAH PENGAKUAN LEISSNER bahawa USD 4.1 juta dolar atau RM 17.2 Juta ringgit telah dibayar dari akaunnya kepada sebuah Jewelry Shop di New York.
5. Bayaran tersebut bagi pembelian jewelry kepada A Wife of Malaysian Government Officer. Pembelian Jewelry itu adalah untuk kepentingan The Malaysian Government Officer and His Wife bertujuan mempengaruhi mereka dalam urusan perniagaan 1MDB dengan Goldman Sachs.
6. Isteri Tim Leissner ialah aktres terkenal KIMORA LEE yang kemudian menjadi sahabat baik Rosmah Mansor.
7. Tidaklah hairan jika Kimora Lee dapat hadiah² lumayan daripada Rosmah demi persahabatan mereka. (Cai dapat apa?)
8. Boleh rujuk pengakuan bersalah oleh pegawai Goldman Sachs, Tim Leissner pada mukasurat 39, Sealed Proceedings Mahkamah New York, Amerika Syarikat yang bertarikh 28 Ogos 2018
(file on 9 Nov 2018).



No comments: