Ke mana perginya bakul makanan untuk kawasan MP pembangkang?



Kenyataan media oleh Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh
Memasuki fasa ketiga dan minggu keempat perintah kawalan pergerakan (PKP) dilaksanakan, 1,000 bakul makanan yang dijanjikan oleh kerajaan untuk diagihkan kepada rakyat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ke kawasan parlimen tidak berjalan seperti yang diharapkan.

Sehingga kenyataan ini ditulis, terdapat sekurang-kurangnya 54 kawasan parlimen pembangkang yang masih belum menerima sebarang bantuan tersebut.

Kelewatan pengagihan bakul makanan ke kawasan parlimen pihak pembangkang akan memberi kesan kepada keluarga kumpulan B40 terutama apabila kita kini memasuki minggu keempat PKP dan Menteri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat (KPWKM) perlu bersedia untuk mengurus bantuan ini secara lebih adil andai PKP ini bersambung ke fasa yang seterusnya.

Menteri KPWKM juga digesa untuk segera memperbaiki sistem pengagihan bakul makanan ini tanpa melakukan pemberian terpilih dan tidak mengambil kesempatan di atas kerja keras warga JKM serta menjadikan mereka dalam keadaan serba salah sedangkan rakyat dalam kesusahan dalam tempoh PKP ini. 


No comments: