FGV TAK PERNAH RUGI", tulis seorang PENYAMUN BESAR dalam Facebook.



Oleh: Zulkefle Mahmud

"FGV TAK PERNAH RUGI", tulis seorang PENYAMUN BESAR dalam Facebook.

Tapi kat Bursa Malaysia, prestasi saham FGV menjunam hampir 300% antara Julai 2012 sehingga Mei 2018.

Harga saham FGV pada Julai 2012 adalah sekitar RM5.44 seunit. Tapi harga yang ditinggalkan oleh bekas PM tersebut kepada PH pada 9 Mei 2018 adalah RM1.90. Dari harga RM5.44 jatuh sampai harga RM1.90. Tapi.......... bekas PM itu kata "FGV tak pernah rugi".

On tak on?

Begini lah. Kita percaya je cakap bekas PM tersebut. Kita bersangka baik. Sebab mungkin "FGV" dalam ayat "FGV tak pernah rugi" bermaksud Najib, Isa Samad dan geng-geng penyamun yang menguasai perniagaan dan pengurusan FGV.

"FGV" ini (Najib, Isa Samad dan geng-geng penyamun") sudah tentunya tak pernah rugi. Mana ada istilah rugi dalam kamus mereka? Mereka dapat gaji tinggi, mereka dapat imbuhan, mereka dapat bonus. Masyukkkkkk. Mestilah "FGV" ini "tidak pernah rugi".

Tapi........ yang rugi adalah pemegang-penegang saham FGV! Pemegang-pemegang saham FGV ini adalah peneroka-peneroka FELDA sendiri!

Saya mudahkan pemahaman tentang apa yang telah berlaku. Bayangkan macam ni.

Bekas PM tersebut tawar beli tanah awak pada harga RM100 ribu. Tapi bekas PM itu tak bagi cash. Bekas PM itu bagi awak saham dan janji awak nilai saham tersebut akan makin naik. Awak setuju dan menerima 100,000 unit saham pada harga RM1 seunit. 100,000 unit saham pada harga RM1 seunit jadilah RM100 ribu. Betul?

7 tahun kemudian, nilai saham awak cuma tinggal RM0.30 seunit. Nilai saham yang diberi oleh bekas PM tersebut menjunam dari RM1 seunit kepada RM0.30 seunit. Maka hari ini, nilai 100,000 unit saham yang dipegang oleh awak hanya bernilai sejumlah RM30 ribu berbanding RM100 ribu pada tahun 2012.

Dari RM100 ribu, kini tinggal RM30 ribu, tapi bekas PM tersebut kata "FGV tak pernah rugi". On tak on cara perniagaan "FGV" (Najib, Isa Samad dan penyamun-penyamun UMNO)?

Of course lah onnnnnn. Sebab FGV (Najib, Isa Samad dan kroni-kroni UMNO) tak rugi. Awak je yang rugi.

No comments: