KE MANA HALA TUJU DAN MASA DEPAN POLITIK AZMIN ALI*



OLEH: aBDUL rAUF



Azmin Ali, satu nama baru dlm kubang politik tanah air. Nama beliau muncul selepas nama Ezam Md. Nor, Mustaffa Kamil Ayub, Nurul Izzah Anwar berada dalam dokongan politik parti Keadilan yg asasnya adalah dari penderitaan seorang insan bernama Anwar Ibrahim.
Azmin bukanlah terserlah bakat politik peribadinya. Aura Ezam, Mustaffa Kamil jauh lebih ke depan, berbanding kecerdasan politik Azmin.
Nama Azmin kemudiannya muncul dan dikenali setelah Parti Keadilan Rakyat mendapat perhatian dan sokongan rakyat serta pengundi di Malaysia. Tanpa PKR, Azmin bukanlah nama yg dikenali sebelum ini.
Azmin mula menunjukkan keghairahan politiknya apabila mencengkam jawatan sebagai Menteri Besar Selangor selepas dengan rakus menolak TS Khalid Ibrahim dan menggagalkan usaha mengangkat DS Wan Azizah sebagai MB Selangor. Kelihatan Azmin ketika itu "kill two birds with one stone".
Azmin bertapak di Selangor setelah ekonomi Selangor disusun dengan cemerlang oleh TSKI. Beliau begitu pemurah dgn ramai rakyat penagih projek dan menaburkan wang negeri Selangor untuk beliau mendapat laba politik.
Kekuatan Azmin banyak bergantung kepada tabung kewangan TSKI yg begitu kukuh di Selangor. Azmin mengambil kesempatan atas kekuatan itu untuk membina kekuatan politik peribadi beliau.
Pergolakan politik Selangor juga memihak kepada Azmin apabila 2 ADUN PAS menyokong PKR ketika itu. Tetapi Azmin masih memelihara PAS dlm kerajaan Selangor. Mungkin Azmin tiada keyakinan diri terhadap kekuatan peribadi beliau di dalam PKR serta beliau sangat berharap PAS dapat menyokong beliau untuk memenangi PRU. Kelihatan, Azmin tiada maklumat di peringkat grass-root.
Kekuatan PH di peringkat nasional diragui oleh Azmin dengan beliau terus bersekutu dengan PAS di Selangor. Beliau juga tidak yakin kpd UMNO untuk memberikan sokongan kpdnya secara peribadi.
Apabila PH menamakan Tun M sebagai calon PM jika PH menang PRU-14, Azmin adalah orang yang paling kuat menentang keputusan itu dan kemudiannya disambut oleh Hj Hadi yang membawa suara PAS.
Pada masa ini, Azmin dan PAS kelihatan seirama, tapi tidak pasti mereka menari atas gendang siapa. Kemenangan PH kemudiannya mengangkat Azmin sebagai MB Selangor sekali lagi. Kenapa Tun M membiarkan Azmin menjadi MB sedangkan Tun M dah ada perancangan untuk mengangkat Azmin sebagai ahli kabinet beliau. Ini perlu diteliti dengan sempurna.
Tak berapa hari Azmin menjadi MB, beliau dibawa ke nasional oleh Tun M. Maka berlaku kekosongan jawatan MB Selangor. Azmin secara peribadi tanpa ada konsensus dari pimpinan parti PKR menamakan calon MB pilihannya. Walhal PKR telah bersepakat untuk mencalonkan nama Dr. Idris sebagai MB. Berlaku sekali lagi pintasan pintu belakang oleh Azmin atas muafakat PKR. Azmin kelihatan berleluasa setelah PRU-14. Rakyat memerhati gelagat rakus Azmin.
Azmin terus menyusun langkah dengan mencabar kepimpinan PKR, beliau tidak hadir ke mesyuarat parti. Azmin banyak menggunakan rundingan peribadi berbanding keputusan mesyuarat.
Langkah beliau menjemput beberapa MP kerumah beliau pada mlm hari telah juga dikesan oleh ramai pengkritik politik. Kini MP Kuala Kangsar telah mendedahkan antara hasil perbincangan yg dibuat pada mlm tersebut. Sebagaimana di Selangor, Azmin kini sedang berkayuh dengan rakus menjarah taburan ekonomi melalui projek dlm perbincangan yg tidak resmi.
Azmin telah mendapat perhatian dari rakyat atas kerakusan ini. Tetapi beliau kemudiannya beberapa hari sebelum kongres PKR di Melaka telah berusaha menemui Presiden PKR. Perbincangan tersebut mencipta satu formula yg membolehkan Azmin berada di pentas kongres.
Ramai penyokong parti curiga terhadap sikap Azmin dan merasa kecewa atas keputusan Presiden PKR. Tetapi ahli PKR lebih mengutamakan muafakat dlm PKR serta menghormati hirarki parti. Keputusan Presiden perlu dijunjung, keputusan peribadi tetap dikendong.
Apabila kongres bermula, beberapa suasana telah "membenarkan" andaian penyokong PKR. Konco-konco si-Kitol telah menjelmakan wajah sebenar mereka. Kemuncaknya pada hari Sabtu, Azmin telah membawa keluar lebih kurang 70 perwakilan dari dewan kongres. Seterusnya dengan megah mengadakan sidang akhbar dan menyerang susuk peribadi Presiden parti. Ternyata Azmin kini sedang "beraja di mata bersultan di hati".
Apakah kesan dari semua tindakan Azmin ini. Mungkinkah...
1. Azmin akan bertanding merebut jawatan Presiden parti dalam pemilihan akan datang,
2. Keluar dari parti dengan penyokong beliau dan menubuhkan parti baru,
3. Keluar dari parti dan menyertai parti yg beliau fikir mahukan beliau menjadi pemimpin, atau
4. Terus kekal dalam PKR menjadi pengikut yg setia kpd parti.
RUMUSAN
Jika Azmin mahu bertanding jawatan Presiden parti, Azmin perlu menentukan sokongan akar umbi mesti berada dengan beliau. Ini sudah pasti TIDAK MUNGKIN kerana ahli parti lebih setia kpd parti dan Presiden parti. Kuasa wang Azmin tidak akan berjaya menukar prinsip perjuangan rakyat yang mahukan REFORMASI.
Jika beliau memilih pilihan kedua, menubuhkan parti baru. Saya yakin parti Azmin hanya mampu bertahan sehingga PRU-15. Ini kerana Azmin tiada prinsip perjuangan sebenar dan tiada jatidiri. Parti S46 yg ada asas sokongan untuk Tengku Razaleigh yg juga didokong oleh beberapa bekas Menteri pun hanya bertahan beberapa tahun. Walhal Ku Li lebih kuat pengaruhnya di kalangan orang Melayu ketika itu. Maka ia hanya angan2 Azmin semata-mata.
Jika ia memilih utk bersama parti lain, tapi dengan parti mana?
i. PAS, sudah pasti PAS menerimanya, tapi Azmin mesti melalui proses biasa di dalam PAS. Azmin perlu menggunakan kebijaksanaan beliau memenggal tokoh2 PAS untuk beliau segera berada di atas. Ini tidak mungkin
ii. Menyertai BERSATU, mungkin ini agak baik sebab prinsip perjuangan Azmin berjuang utk bangsa. Cuma TS Muhyidin berada di situ. Tak mungkin ahli membenarkan Azmin melangkah beberapa tokoh dlm BERSATU. Mukhriz juga ada di situ. Kini Azmin ditemplak lagi apabila Ezam diterima menjadi Ahli bersatu. Azmin tak mampu lama menjadi ahli biasa parti. Azmin pasti kecundang bila berada dalam BERSATU.
iv. Jika Azmin memilih langkah ke-4, setia ke hujung nyawa bersama PKR. Ini mungkin berlaku, setidak-tidaknya jasa Azmin dalam PKR masih dihargai. Tetapi Azmin bukan seorang yang setia. Azmin seorang yang rakus dipacu oleh nafsunya. Selalunya Azmin akan dibelasah apabila beliau ingin mengikut nafsu beliau. Beliau selalu lupa beliau masih mentah berbanding tokoh politik yg lain.
Azmin adalah laksana seorang kucing yang dipelihara oleh sekeluarga harimau. Harimau tersebut cuba meyakinkan bahawa kucing itu adalah sehebat harimau. Tetapi kenyataannya kucing tetap seekor kucing. Ia tidak boleh menjadi harimau, malahan beliau mungkin akan diratah oleh helang yg berterbangan mencari mangsa.
Azmin sedang menganjakkan "titik" dengan mencipta "koma". Ayat politik Azmin tidak akan menjadi ayat yang baik jika terlalu banyak "koma"...
Bunga Raya Bunga Kebangsaan.

No comments: