Wan Azizah Tekad Kaji Elaun Guru-CIKGU KENA BOHONG DENGAN PM






SHAH ALAM 16 MEI : Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata pihaknya tekad untuk mengkaji semula jumlah elaun dan tangga gaji para guru sekiranya Pakatan Rakyat memegang tampuk pentadbiran negara selepas Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang.

Wan Azizah berkata demikian dalam perutusannya sempena sambutan hari guru yang jatuh pada 16 Mei, hari ini.

Justeru Wan Azizah menambah, komitmen PR ini telah dinyatakan dengan jelas di dalam Buku Jingga yang dilancarkan baru-baru ini.

“Pakatan Rakyat juga bertekad akan mengkaji semula jumlah elaun dan tangga gaji para guru secara keseluruhan agar setimpal dengan bebanan yang ditanggung,” kata Wan Azizah.

Buku Jingga merupakan dokumen bersama Pakatan Rakyat yang menggariskan agenda dan program dalam masa 100 hari menawan Putrajaya.

Antara lain, Pakatan Rakyat turut menjanjikan elaun khas RM500 sebulan untuk semua guru dan pendidik bagi menghargai peranan dan sumbangan mereka dalam sistem pendidikan negara.

Selain mengucapkan selamat hari guru kepada seluruh warga pendidik di Malaysia, Wan Azizah turut mendoakan kesejahteraan atas jasa mereka yang mencurahkan ilmu selama ini.

Menurut Wan Azizah, guru adalah pembentuk siasah generasi akan datang yang mendidik dan membimbing mereka terutama dari segi nilai moral dan akhlak peribadi yang tinggi.

“Setiap tahun, 16 Mei disambut untuk menghargai pengorbanan dan jasa para guru. Guru adalah pembentuk siasah generasi akan datang yang akan mendidik dan membimbing mereka terutama dari segi nilai moral dan akhlak peribadi yang tinggi.

“Guru diibaratkan bintang-bintang yang bergemerlapan dan sinarannya itu memberikan arah tuju kepada yang memerlukan,” kata beliau.


DIBAWAH NI KOMEN CIKGU-CIKGU....HA...KAN DAH KATA..LIHAT BLOG KEMPEN GURU TERTINDAS....


KOMEN DALAM MALAYSIAKINI



  • Rahiman Harun · Sports Secretary at SMK UNGKU HUSIN
    Apalah.... Cikgu hampir 300 000 orang. Pengumuman itu hanya melibatkan 5% seluruh guru di Malaysia. Pengetua dan guru besar yg mmg dah besar gaji dpt naik gaji lagi....Cikgu biasa? yang jadi kuli batak ni.....pi mai...pi mai...tang tu jgk!
  • Koyoka Kakatuk Ma · Top Commenter
    Wahai guru2 mengajarlah bersungguh2 kerana pengumuman TPM ini sangat memberangsangkan golongan pendidik..ha2...Hidup TPM....
  • Soby Jaafar · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
    lebih 20 tahun dulu dah mintak....tak berbaloi, minyak naik...cikgu hantar jauh2...pi mai tang tu gak......sama aje ngan 20 tahun dulu......
  • Zahanudin Harahap · Top Commenter · UKM 1982 dan UM 1989
    Rakyat yang HATINYA BERSIH..akan bersyukur dan menyokong pengumuman Perdana Menteri ini..rakyat yang HATINYA HITAM..akan memberikan ulasan yg negatif dan memberikan komen yg bertentangan dengan ajaran agama...SAKSIKANLAH ulasan2 di atas/bawah dan analisalah....
    • Jamaludin Hasran · Top Commenter · Upm serdang selangor
      rakyat yg hatinya BIRU akan sokong je apa PM kata. Rakyat yg hatinya PUTIH akan tahu menilai mana kaca mana permata. Rakyat yg bodoh bersyukur pada PM. Rakyat yg beriman bersyukur pada Allah. ZH yg mana? Berkata benar kepada pemimpin yg zalim adalah jihad. Menyokong pemimpin yg zalim adalah subahat dan munafik
    • Zahanudin Harahap · Top Commenter · UKM 1982 dan UM 1989
      Elok saudara JH kembali kepada penjelasan agama kita tentang apa yg dimaksudkan kepada hati yg bersih dan hati kotor/hitam bila membicarakan tentang HATI...dalam agama kita, ada ayat2 yg dgn jelas membicarakan tentang HATI...wallahuallam...
    • Zahanudin Harahap · Top Commenter · UKM 1982 dan UM 1989
      Seperti saya nyatakan di atas...ulasan2 mereka akan memperlihatkan hati yg bersih atu kotor...kalau keluar perkataan bodoh, maki dan sebagainya...itulah gambaran hati yg kotor..tapi, jika mengulas secara berhemah dan bertatasusila dan beretika..itulah gambaran hati yg bersih..wallahuallam...
  • Cg Mereno Exoum · Belajar abc dgn tok kat umah je
    Bodo punya pm dgn TPM ( Menteri Pelajaran ) Kebajikan guru mesti diutamakan bukannya pangkat untuk "awak-awak" pencacai UMNGOK yang pegang jawatan tu. Gaji Guru Maaysia = Gaji Tukang Sapu kat Singapura la ngok.

No comments: