Lebih 1,000 Sambut 5 Wakil Rakyat Baru Pakatan di Kuching




KUCHING 16 APRIL : Lebih 1,000 penyokong Pakatan Rakyat - kebanyakannya pro DAP dan PKR sekarang mula membanjiri perkarangan Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) bagi menyambut 5 wakil rakyat baru yang berjaya menawan 5 buah kerusi DUN pada pilihan raya negeri Sarawak kali ke-10.

Mereka tidak putus- putus melaungkan slogan "ubah" dan "Sarawak, Jom Ubah" bagi menyambut pemimpin- pemimpin Pakatan Rakyat di jalan masuk ke dewan utama, di sini.

Presiden DAP Karpal Singh, penasihatnya Lim Kit Siang dan setiausahanya Lim Guan Eng dilihat mula memasuki dewan utama sekitar jam 8.30 malam tadi.

Kelihatan sepasukan Polis dan polis simpanan persekutuan (FRU) mengawal hadirin yang hadir.

Empat calon DAP dan seorang calon PKR menyapu bersih lima Dun dalam Parlimen Kuching.

Empat wakil rakyat bary DAP tersebut adalah Violet Yong (DUN Pending), Christina Chiew Wang See (DUN Batu Kawa), Wong King (DUN Padungan) dan Dan Chong Chieng (DUN Kota Sentosa).

See Chee How yang bertanding atas tiket DAP mewakili DUN Batu Lintang.

See Chee How yang ditemui di perkarangan MBSS kemudiannya memberitahu, keputusan tersebut menggambarkan rakyat kian sedar dengan kelemahan Barisan Nasional dalam mentadbir kerajaan negeri.

"Sebenarnya ekspektasi kita adalah menafikan dua pertiga Barisan Nasional di DUN Sarawak,

"Bagaimanapun dengan lima Dun dalam (Parlimen) Kuching yang sapu bersih menggambarkan slogan "ubah" disambut rakyat dengan penuh rasa sedar," kata Chee How.

"Barisan Nasional tidak boleh lagi menafikan hakikan perubahan yang sedang melanda Sarawak, khususnya di Kuching," ujarnya.

Laporan lanjut menyusul kemudian.

No comments: