MAAQUB SINTOK NI DOK BUAT QAMAI LAM FB... WOII REGA TU BIASA LA KE SABAH. SEBAB APA? SEBAB HA G TAK OANDAI RANCANG JADUAL PENERBANGAN HANG.

 




Aku 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗿𝗻𝗮𝗵 pergi Sabah. Tak tahu pulak biasanya berapa tambang kapal terbang ke sana. Aku pernah la naik kapal terbang tapi pergi 𝗟𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝘄𝗶. Tambangnya berapa ringgit je.


Paling jauh aku pergi pun ke 𝗛𝗼𝘂𝘀𝘁𝗼𝗻, 𝗧𝗲𝘅𝗮𝘀, 𝗨𝗦𝗔. Itu tambang dia memang 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹 gila. Tak salah aku dekat RM20 ribu sehala. Tapi 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘢𝘯𝘺 yang bayar. Peduli apa aku. Aku tahu tidur je.


Untung tambang yang mamat ni 𝘩𝘪𝘨𝘩𝘭𝘪𝘨𝘩𝘵, kalau ikut pemahaman aku, ini tambang untuk 𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴. 𝗗𝘂𝗮 𝗱𝗲𝘄𝗮𝘀𝗮 dan 𝗱𝘂𝗮 𝗸𝗮𝗻𝗮𝗸-𝗸𝗮𝗻𝗮𝗸. Yang dia tulis RM5,620.76 tu pula untuk perjalanan 𝗱𝘂𝗮 𝗵𝗮𝗹𝗮.


Kalau sehala, jumlahnya adalah RM2,685.36. Tapi rasa aku jarang tambang pergi dan balik sama. Biasanya berbeza. Boleh jadi lebih murah, boleh jadi lebih mahal bergantung situasi. 


Lepas tu bila aku 𝗷𝘂𝗺𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗰𝗮𝗷 bawah tu, tak dapat pun jumlah yang tertulis. Yang dapat RM2,271.36. Jadi yang lagi RM413.60 tu aku mungkinlah caj untuk 𝙖𝙙𝙙 𝙤𝙣 𝙨𝙚𝙧𝙫𝙞𝙘𝙚𝙨 yang dia ambil.


Jadinya, tambang setiap seorang adalah RM567.94. Mahal ke? Aku tak tahu. Macam aku kata tadi, aku tak pernah ke Sabah. Tapi kalau 𝗺𝘂𝘀𝗶𝗺 𝗿𝗮𝘆𝗮, rasanya itu dah kira berpatutan kot.


Atau kalau nak kira sekali 𝘢𝘥𝘥 𝘰𝘯 pun, RM671.34 per kepala. Musim raya. Siap 𝘢𝘥𝘥 𝘰𝘯. Rasanya dulu 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹 dari tu.


Tak apalah. Aku bukan nak pertikai apa pun. Aku tulis ni sebab nampak dia bising 𝘁𝗶𝗸𝗲𝘁 𝗸𝗮𝗽𝗮𝗹 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹 padahal ia untuk 4 orang. Dua hala pula tu. Memang la semahal tu. Kalau sorang lain la.


Mungkinlah akan datang bila 𝗛𝗮𝗱𝗶 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗣𝗠, tambang kapal terbang dari Sabah ke KL turun jadi RM50 𝗱𝘂𝗮 𝗵𝗮𝗹𝗮. Murah lagi nak ke Sabah dari nak ke KL kalau camtu. 𝘉𝘦𝘴𝘵 pe. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: