KEPANDAIAN vs KETAHANAN



Dulu kita belajar, nak berjaya dalam hidup kena ada dua benda. IQ dan EQ. 


IQ (Intelligence Quotient) bermaksud kepandaian otak memahami ilmu dan menghafal benda. 


EQ (Emotional Quotient) pula bermaksud keupayaan menjaga perasaan, hormat orang lain, merendah diri, jujur dan punya jati diri. Paling penting tak malu jadi diri sendiri. 


Sekarang kita diberitahu ada dua lagi konsep penentu kejayaan seseorang. Kena tambah dari IQ dan EQ yang disyaratkan dulu. 


Iaitu Social Quotient (SQ) dan Adversity Quotient (AQ). 


SQ merujuk kepada keupayaan seseorang untuk bersosial. Jaga hubungan dan menambah rakan. Ikut peraturan sosial dan etiket seperti tepati waktu untuk menjaga perasaan orang lain. Buat orang senang. 


Mengikut pakar, mereka yang ada EQ dan SQ yang tinggi, lebih berjaya dalam hidup walaupun punya IQ rendah. 


Yang terakhir sekali ialah AQ, ini merujuk kepada keupayaan seseorang menghadapi cabaran dan kesusahan hidup. Lagi kental seseorang itu, lagi tinggi AQ nya, dan lagi berpotensi menjadi insan cemerlang. 


Saya dulu belajar di London, duduk zon 6. Uni di zon 1, 1.5 jam perjalanan naik tube. Tukar 3 train pulak tu. Sanggup duduk zon 6, sebab itu yang paling murah boleh dapat. 


Duit tak pernah cukup lah. Kadang ambil upah jadi tour guide juga. Jadi babysitter pun ada. 


Room mate saya sanggup jadi cleaner masa cuti. Just nak ada duit tambahan untuk belajar. Itu cara kami dan ramai di kalangan kita yang belajar di luar negara, nak ada extra belanja dan hidup masa tengah susah. 


Disebabkan itu, ramai kalangan kita belajar erti ketahanan atau “grit”. Datang la apa saja, kita takkan putus asa. Kita hadap saja. 


Budak sekarang lain benar peelnya. Posting ni tunjukkan bukan saja AQ ke laut, segala SQ, EQ malah IQ juga jauh tersasar. 


Pepatah cakap:


“Do not prepare the road for our Children, prepare our Children for the road”


Itu mungkin kita semua kena hadam. 


Ajar anak2 kita, TAHAN LASAK itu lagi penting dari jadi pandai. Kalau setakat pandai, tapi lembik segala, apah pun tak guna! 


~LM~



No comments:

(function() { var d = document, w = window; w

DIA DAH DITOLAK DI DUN PENANTI. PERMATANG PAUH. BALIK LAH KEDAH USTAZ OIIIII....MAI CARIMAKAN DI PENANG PUN SUSAH JUGA...KULIAH DIA PUN BANYAK SEMBANG JUGA.

BALIK PE LAWAN DI KEDAH NU...   Kata dah PAS dah tukar zikir harian tapi walaun tak percaya..dulu ratib DAP DAP sekarang TOLAK PH, PH 22 BUL...