KISAH AIR KELANTAN

 


Asraf Jefry


Isu air Kelantan,rasanya kalau anda selalu ikuti FB saya,anda sudah tahu teknologi 'Boring Air'. Senang cerita macam buat air telaga tapi lubangnya lebih kecil.

.


Boring air boleh dikatakan penyelesaian untuk isu air di Kelantan tetapi kosnya agak tinggi untuk sesetengah orang. Kedalaman 100 kaki lebih kurang RM1.5k. Untuk orang yang berduit macam saya,Insya Allah boleh bayar lagi tapi bayangkan kalau pendapatan keluarga hanya RM2.5k sebulan?

.


Baiklah,katakan keluarga itu mampu. Masalah belum selesai lagi sebab tidak semua air boring bersih. Macam di rumah saya,tidaklah sekotor air di dalam gambar tetapi boleh bela ikan keli di dalamnya. Bahagian bawah berlumpur. 

.


Jadi,apa yang perlu saya buat?

.


Guna dua filter,dua tangki air dan tiga enjin. Enjin pertama dari tanah ke tangki yang pertama. Dari tangki pertama,guna enjin,tolak ke filter pertama dan masuk ke dalam tangki kedua. Dari tangki kedua pula,guna enjin,tolak ke filter kedua dan air bersih masuk.ke rumah. Total saya habis sekitar RM8k dan sepanjang saya duduk di rumah ini, 4 kali saya sudah tukar enjin baru.

.


Bayangkan kalau orang yang tidak berkemampuan?

.


Bagaimana nak mandi,bagaimana nak kencing,bagaimana nak berak?

Kerajaan Islam,laung terpekik Allahuakbar tetapi rakyat nak berwudhuk pun bermasalah.

Pemimpin pakai Vellfire plate P45,ikut sunnah Nabi berkuda mahal untuk keselamatan. Tetapi dalam bab hal ehwal rakyat? Tolak tepi. Tin Milo infaq harta untuk perjuangan jangan dilupakan.

.


Sampai sekarang kedai saya di Berek 12 tiada air dan pihak AKSB tidak dapat selesaikan. 

Masalah air di Hospital Raja Perempuan Zainab juga tidak selesai. 

 Benar,UMNO yang buat masalah pada satu ketika dahulu tetapi tiada orang paksa anda untuk jadi pemimpin sekarang. Kalau anda tidak mampu selesaikan,bagi kepada yang mampu.

.


Nak jadi pemimpin,satu kaki di Syurga dan satu kaki di Neraka.

Ianya satu tugas yang besar. Muhasabah diri sendiri.



No comments: