TERUS-TERANG 8: LANTIKKAN POLITIK




1. Nak rasa muda? Maka melepaklah dengan adik-adik yang kebanyakkan berkhidmat sebagai pegawai khas kepada menteri-menteri dan juga yang berkerja di agensi-agensi.

2. Kerja depa memang seronok. Bina networking dan boleh kenal-kenal dengan bapak-bapak menteri. Tapi risiko tetap ada.

3. Lantikkan politik ni sangat tak stabil. Tengok saja nasib budak-budak JASA dulu dan geng-geng lantikkan politik. Tertungging saja UMNO-BN yang maha songlap lagi maha menyamun maka depa pun ikut tungging sekali.

4. Maka kerajaan baharu dimaki berkali-kali kononnya zalim dan tak fikir nasib kakitangan kerajaan. Ada yang cerdik dah apply awal-awal vacancy di kementerian, yang masih yakin BN tu tak boleh ditumbangkan maka selepas ‘regime change’ maka geng-geng ni jadi wau putus teraju.

5. Nak salahkan kerajaan tak boleh, post mereka adalah lantikkan politik berstatus kontrak dan bodohlah PH nak bela ular dalam reban ayam. Itu belum masuk lagi bab servant yang masih lagi setia dengan BN.

6. Nasib adik-adik ni tak perlu regime change, cukup ada cabinet reshuffle.

7. Aku nasihatkan depa bina networking, tingkatkan pengetahuan, paling penting kewangan kukuh tanpa makan rasuah. Insyaa Allah, berkat. Siap sedia sebarang kemungkinan.

8. Jangan kata abang tak pesan. Jangan seronok sangat.

¡Hasta la victoria, Siempre!

No comments: