BARU CUIT SIKIT DAH ADA DALIL

Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Sabda Nabi s.a.w dalam hadis qudsi yang masyhur "Sesiapa yang memusuhi waliKu maka Aku isytiharkan perang terhadapnya". Hadis riwayat Bukhari. Sudah tentu antara wali2 Allah itu para ulamak. Sesiapa yang memusuhi, mencaci, menghina ulamak maka sebenarnya dia mencari perang dengan Allah Ta'ala. Nazubillah min zalik.'



Miqdad Zakaria

Baru "cuit" sikit walaun's dah tunjuk dalil.. Sekali dia bagi kenyataan siapa entah ni..

Ni ceq nak habaq mai kat hang..!

Wali Allah ni orang yang dekat dengan Allah.. Yang taat dengan suruhan dan larangan Allah.. Tidak kira di masa senang atau susah.. Segala amalannya hanya kerana Allah.. Bukan untuk mendapat pujian dan habuan dunia..

Wali Allah ni hatinya selalu "khasyyah" gentar.. Takut.. Gerun dengan amalan yang boleh mengundang kemurkaan Allah.. Dia tidak akan menipu.. Membohong.. Memfitnah.. Menyokong perkauman yang diharamkan oleh Allah.. Tidak..!

Sebab itu Allah sebut dalam Quran.. إنما يخشى الله من عباده العلماء.. Orang yang gentar.. Takut kepada Allah di kalangan hambaNya adalah ulamak..

Apa yang dimaksudkan oleh Allah dengan ulamak..?

Syaikhul islam menjawab dalam fatwanya.. " وَهَذَا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ كُلَّ مَنْ خَشِيَ اللَّهَ فَهُوَ عَالِمٌ . وَهُوَ حَقٌّ ، وَلا يَدُلُّ عَلَى أَنَّ كُلَّ عَالِمٍ يَخْشَاهُ " انتهى من "مجموع الفتاوى"

Maksud dia.. "ini menunjukkan sesiapa sahaja yang gentar hati dan amalannya kepada Allah (tidak melakukan maksiat) maka dialah ulamak.. Dan dia adalah benar.. Dan tidaklah bagi setiap ulamak itu ada perasaan gentar dan takut.. "

Makna mudahnya.. Bukan semua ulamak takut kepada Allah.. Ada yang berani berbohong.. Memfitnah.. Bersama kelompuk yang memperjuangkan perkauman yang diharamkan oleh Allah dan Rasul..

Tapi..

Ada orang yang ilmu sikit.. Tapi ilmu yang dimiliki membuatkan hatinya selalu gerun kepada azab Allah.. Taat segala suruhan.. Meninggalkan segala larangan.. Maka hamba Allah sebegini yang paling dekat dengan Allah.. Dan mereka inilah ulamak sebenar..

Ulamak tak ulamak duduk pada takut kepada Allah.. Bukan pada ilmu yang banyak.. Karang kitab bertingkat².. Berceramah sampai tak cukup hari.. Bukan..!

Bukan semua yang ada ilmu banyak itu baik.. Ramai juga di kalangan mereka yang jahat..!

Sekian..



No comments: