Pemahaman Perlembagaan UMNO dan kuasa Majlis Kerja Tertinggi UMNO dalam isu pemecatan keahlian UMNO..


Tulisan Datuk Zaharin Mohd Yasin atau Sang Kelembai.

Majlis Kerja Tertinggi UMNO menggunakan kuasa tanpa ada Fasal dalam Perlembagaan UMNO kuasa memecat keahlian Ahli UMNO tanpa melalui proses Lembaga Disiplin. Dimana kuasa memecat keahlian dalam bidang kuasa Ahli Lembaga Disiplin UMNO.

2. Kebanyakan pemimpin UMNO tidak tahu bahawa Perlembagaan UMNO juga ada fasal fasal saperti mana Perlembagaan Negara ia itu pengasingan kuasa. Yang terdiri dari Legislatif, Eksekutif dan Judisiari.

3. Perlembagaan UMNO juga meletakkan Legislatif di tangan Pengerusi Tetap Perhimpunan Agung UMNO.Eksekutif di tanggungjawab Majlis Kerja Tertinggi UMNO dan Judisiari di Lembaga Disiplin.

4. Dalam Perlembagaan UMNO fasal 10-Tanggungjawab Majlis Tertinggi tidak ada satu ayat pun ada menyebut kuasa MKT memecat keahlian UMNO. Melainkan satelah dirujuk kepada Lembaga Disiplin yang telah memutuskan seorang ahli UMNO itu dihukum dengan dipecat keahliannya, digantung atau di beri amaran.

5. Banyak ahli UMNO tersalah tafsir bidang kuasa Fasal 10.6 yang ada menyebut menggantung atau melucutkan keahlian sesaorang ahli UMNO.

6. Fasal 10.6 berkaitan dengan Fasal 5.7 yang memberi keputusan muktamad taraf pendaftaran keahlian seorang ahli yang tidak diambil tindakan disiplin saperti bertanding pilihanraya, menyertai parti lain atau ahli tidak aktif dan ahli meninggal dunia.

7. Fasal 10.9 bidang kuasa MKT melucutkan jawatan saorang ahli dalam Badan Perhubungan, UMNO Bahagian dan Cawangan jika seorang ahli itu melanggar Akta Pertubuhan, tidak siuman dan hukuman Mahkamah denda 2 ribu dan penjara tidak kurang satu tahun.

8. Kesimpulannya tidak ada satu peruntukan Fasal 10 dalam fasal tanggungjawab Majlis Kerja Tertinggi yang ada kuasa memecat keahlian dan melucutkan jawatan sesaorang ahli tanpa dirujuk kepada Lembaga Disiplin.

9. Jika digunakan Fasal 10.15 MKT boleh membuat keputusan parti bagi kesempurnaan perjalanan parti dalam keputusan memecat keahlian seorang ahli UMNO tidak terpakai.

10. Sebagai seorang yang memahami Perlembagaan UMNO, keputusan Majlis Kerja Tertinggi UMNO saya kira sebagai ultra vires atau melampau kuasa Majlis Kerja Tinggi, dimana keputusan itu tidak bersandarkan kepada sebarang fasal dibawah Fasal 10, Majlis Kerja Tertinggi ada kuasa memecat keahlian UMNO tanpa melalui proses Fasal 20-Disiplin.

11. Majlis Kerja Tertinggi mesti memahami Asas dan Tujuan UMNO yang tertulis dibawah Fasal 3 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Malaysia yang terkandung Hak Asasi Rakyat Malaysia.

12. Agak pelik jika UMNO sendiri tidak mematuhi hak yang di jamin oleh Perlembagaan dalam pertubuhannya sendiri.

13. Apa yang dilihat orang anak muda dan orang diluar UMNO. Bahawa Majlis Kerja Tertinggi UMNO.. dia bertindak sebagai Pendakwa Raya. Juga bertindak sebagai Hakim. Dan menjatuhkan hukuman tanpa yang dijatuhkan hukuman tidak tahu apa tuduhan. Tidak hadir perbicaraan dan tidak pula disebut ada hak merayu.

14. Keputusan Majlis Kerja Tertinggi UMNO sama saperti zaman Presiden Soekarno yang membungkam musuh politiknya melalui MAHMILUB@mahkamah militer luar biasa di mana menghukum orang yang kena tuduh tidak hadir dalam perbicaraan.

15.Apa pun MKT mesti berfikir waras dan melihat keputusan itu melalui komsep ROI@return of investment. Dimana untung dan rugi pemecatan Lokman Noor Adam.
16. Semoga tulisan 'menyekolahkan' Majlis Kerja Tertinggi akan membuka tempurung yang menutup kepala mereka untuk berfikir.

Di Tulis oleh Zaharin Mohd Yasin@Sang Kelembai.
Feb 10,2020





No comments: