Saturday, February 22, 2020

KISAH MESYUARAT SEMALAM...



Jangan gusar dengan apa yang kita lihat hasil mesyuarat malam tadi (Sidang Media Tun M), tetapi lihat juga bagaimana ia terhasil (Meeting yang tegang dan panas)..

Sesungguhnya, malam tadi adalah satu kemenangan buat mereka yang bersabar..inshaAllah, #AnwarTetapPM8

Baca dan fahami dulu tulisan di bawah;

**********

Mesyuarat Ph hari ni menarik untuk kita bahaskan dan membuat analisis.

Ada dua mesyuarat yang berlaku malam ini,satu mesyuarat yang di sebut 6 bintang. Angota mesyuarat ini terdiri daripada :-

1 .Tun Dr M
2. Datin Seri Wan Azizah
3. Dato Seri Anwar Ibrahim
4. Yb Mat Sabu
5. Yb LGE
6. Tan Sri Muhyuddin Yassin

Antara keputusan besar yang di buat pada malam ini ialah semua setuju sebulat suara menerima keputusan tempoh peralihan kuasa selepas apec yang akan berlangsung di KL untuk memberi penghormatan terakhir kepada Tun Dr M mengetui kerajaan Malaysia menyambut pimpinan utama negara negara anggota apec dan berpeluang berucap di majlis itu. Jika tak silap saya kali terakhir tun m berada dalam sidang tersebut selaku tuan rumah pada tahun 1998 atau 1999. Masa itu timbalan presiden us buat kenyataan terbuka menyokong anwar dan tun dr m di malukan dalam ucapan itu.

Keputusan malam ni mutamad tun m serah selepas apec tetapi tarikh bila tidak di bincangkan dalam mesyuarat 6 bintang ini. Berkenaan tarikh semua setuju di bawa ke mesyuarat penuh PH yang kehadirannnya lebih besar dan ramai. Tamat

Semua bersedia untuk meneruskan meting PH yang akan di wakilkan kepada penjawat penting dalam 4 parti. Pkr turut di wakili oleh timbalan presiden dan naib presiden Yb Zuraidah. Bersatu pula di wakili oleh timbalan presiden,su agung dan syed syadiq selaku ketua pemuda PH.

Dalam meting PH kali ini di beritakan agak tegang dan panas berdebat antara penyokong Tun Dr M dan Penyokong Dato Seri Anwar. Perkara yang paling panas dan tegang dalam isu yang di bawa dari meting 6 bintang ke meting PH iaitu penyerahan kuasa tun m kepada dato seri anwar selepas apec tapi bila ? Ada tiga pendapat yang di kemukakan

1. Penyokong dato seri anwar minta di tetapkan tarikh dan di umumkan. Antara yang lantang dalam meminta ada tarikh ini ialah wakil wakil dari Amanah,dap dan sebahagian dari PKR

2. Penyokong Tun dr M sebahagian dari PKR dan bersatu meminta Tun Dr M kekal terus menjadi PM sampai habis penggal. Hujah ekonomi,kemampuan dan kebolehan tun m juga perancangan yang telah di rancang tidak boleh terbantut selepas ketiadaan tun dr m,maka tun m wajib di kekalkan sehingga habis penggal

3. Pendapat terakhir dari tan sri muhyuddin tarikh bila biar lah di beri mandat kepada dato seri anwar dan tun m berbincang dan buat keputusan tidak perlu di buat kepututusan itu di dalam meting PH.

Dalam perbincangan itu berlaku lah ketegangan dengan hujah masing masing. Azmin Ali,Zuraidah,Marzuki su agung bersatu dan syed sadiq kesemuanya meminta tun m tidak di desak supaya di berikan tarikh untuk peralihan kuasa itu bila...harinya....bulannya ...tahunnya....?? Mereka minta biar serah kan pada tun m buat keputusan tampa perlukan pun berbincang dengan sesiapa termasuk dato seri anwar....

Marsuki su agung bersatu nampak terlalu emosi sehingga keluar ayat jika semua mendesak tun m beri tarikh kami iaitu Bersatu tidak teragak agak untuk keluar dari PH...ugutan yang sangat jelas....tampa pun ada bantahan dari Tun m....tapi di jawap oleh Yb mat sabu...kepada masuki....kami ni berpuluh tahun jadi pembangkang....jika apa yang marsuki maksudkan...! kami tak kisah kembali semula jadi pembangkang.....begitu juga kenyataan dari Dap....

Azmin dan zuraidah berkeras minta jangan ada tarikh di buat pada malam ini biarkan tun dr m kekal sampai habis penggal...syed sadiq juga tidak bersetuju ada tarikh....meting tegang dan tidak sehat.....saifuddin nasution pula memberi ingatan bahawa ph sudah ada kesepakatan peralihan kuasa berlaku selepas dua tahun dan majlis presiden pun telah tandatangan persetujuan bersama. Apakah kita tak malu untuk melangar perjanjian kesepakatan yang kita dah bersetuju bersama...di mana kita jika gagal menunaikan janji....rakyat akan melihat ph tidak ada keikhlasan. Janji pun bole di batalkan...ianya tidak sepatutnya berlaku

Muhyuddin akhirnya bersuara minta tarikh itu serah kepada tun dr m dan anwar....tapi selepas apec bukan sehingga habis penggal. Kenyatan tan sri muhyuddin itu kurang di senangi oleh marzuki...syed sadiq...azmin ali dan zuraidah.....tapi akhirnya keputusan itu di terima....

Berdasarkan cerita ini terbukti bagi saya tun dr m memang tak ada hati sikit pun nak berhenti sebagai pm. Beliau nak jadi pm sampai habis penggal. Lengok bahasa tun m malam ni hanya lakunan dan tidak mahu dato seri anwar sebagai PM ke 8...asasnya apa....

1. Sepatutnya meting malam ini tidak timbul soal tarikh dan tidak sepatutnya jadi panas jika memang tun m nak berhenti dan nak serahkan pada dato seri anwar....jika tun m ikhlas dia akan membendung berlakunya ugut ugut untuk keluar dari PH. Kenyataan itu tak bole keluar dari parti tun m dan su pula tu yang kita tahu kerja su ini dengar cakap dan ikut cakap...apa yang su cakap selalunya itu lah cakap bos...

2. Sepatutnya tarikh ini bukan di cadangkan oleh angota jemaah mesyuarat....tun m sepatutnya dah ada tarikh dan dia dah boleh maklumkan pada meting Ph kali ini...contoh dia bole sebut saya dah ada tarikh iaitu pada 1 Dec 2020...betul betul dua minggu lepas apec...kan cantik jika dia yang bagi tarikh....kenapa tak bole bagi tarikh kerana dia ni seoarang manusia pembohong....dan niat tak mau berenti....jika ikhlas dia akan seronok nak umum pada dunia tarikh akhir dia sebagai pM malaysia....

3. Cuba bayangkan kita jumpa kenkawan yang dah nak pencen. Kita baru tanya dia bila pencen dengan senang hati dia jawap....aku 24 hb ni habis dah kerja aku...hari akhir aku tu..aku nak pencen....senyum ketawa dia umumkan dia nak pencen....seronok...ni orang ikhlas....siap bole cerita dia nak buat apa lepas pencen....punya seronok.....

Ini tun m meting minta date atau tarikh bila pun tak boleh bagi...bersilat...tipu....tadi dia buat kenyataan bila tarikhnya..... itu keputusan saya....bila saya nak berenti saya berenti....sombong bongkak dan ayat dia nampak sangat menipu....memek muka nampak marah dan tak selesa.....mata besar dan terbungkang....dah umur 95 pun nak lagi kuasa....telinga pun dah pekak...gila....tadi dalam meting dia terkejut dan simpan marah pada amanah terutama mat sabu....dan pada dap....dan dia juga geram pada muhyuddin kerana tidak mempertahankan dia....kita tau tu

Dia sayang pada azmin dan zuraidah yang pertahan dia mati matian.....sebenarnya tun m lupa....azmin dan zuraidah tu bukan mempertahankan tun m bermatian.....tapi mempertahankan diri sendiri.....mati matian....jika anwar pm depa pun gugur menteri dan kes akan di siasat semula.....tu yang nak kekal kan tun m.....tun m ingat kerana depa sayang dia.....orang tua tak sedar di untung dan tak ada jiwa syukur pada diri beliau....

Ayat paling win kali ini ialah.....Kami ni dah biasa jadi PEMBANGKANG BUKAN TAK BIASA....UGUT UGUT NAK KELUAR NI INGAT KAMI HAIRAN KER.....

Dari Penjual roti canai kari kambing...

Kisah cerpen pendek

No comments:

Blog Archive

My Blog List

Followers