YTL DI NEGERI SEMBILAN ?

 Bila menyentuh soal YTL dan telekomunikasi pasti semua teringat 1Bestari net sebuah projek yang menelan berbilion wang rakyat dihadiahkan secara istimewa kepada YTL oleh Kerajaan Malaysia (bawah Barisan Nasional). Namun projek ini jahanam hingga sekarang. Terbaru dalam parlimen, Timbalan Menteri Pendidikan sendiri mengakui mengenai 1Bestari net ini gagal dan tidak memenuhi janji mereka.

Antara Masalah Projek 1Bestari?

kuota Internet yang disediakan hanya 300Mb sahaja sebulan bagi setiap sekolah apabila menyusahkan lebih 300,000 guru di seluruh Malaysia
projek 1Bestari itu hanya menyediakan 1Mbps dengan bayaran melebihi RM200 yang merugikan Kementerian Pendidikan Malaysia
sistem server yang lembap
1BestariNet menumpang menara telekomunikasi di dalam sekolah disamping buat untung untuk perkhidmatan Yes 4G untuk orang awam
Sedangkan perkhidmatan Unifi dgn 10 Mbps hanya dalam Rm200 disertakan dengann tv channel dan telefon percuma.
Banyak lagi masalah sejak awal namun aduan dibuat kerana ia syarikat besar dan dapat perlindungan politik maka YTL kebal


7. Bayangkan jika YTL diberikan hak tunggal mengendalikan semua menara telekomunikasi di Negeri Sembilan dan selepas itu punya masalah maka syarikat ini adakah tidak mungkin bakal gunakan ‘kabel’ politik bagi terus kebal dari dikenalan tindakan maka bukan sahaja kerajaan malah seluruh rakyat Negeri Sembilan bakal terperangkap dengan masalah berpanjangan. Rekod syarikat ini guna duit rakyat bina menara percuma di kawasan sekolah buat untuk dengan rangkaian YES namun berikan perkidmatan minima tanpa pedulikan aduan disekolah seluruh negara.

8. Satu lagi kerajaan negeri harus beri perhatian ialah Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile tidak menerima YTL sebagai anggota kepada Telco Forum dengan alasan utama  YTL beroperasi dengan TDD platform dimana berbeza dengan CDMU yang beroperasi dengan FDD platform. Ini semua bakal memberikan impak besar masa depan. Malah sudah pasti YTL jika diberi hak mengendali menara yang bakal digunakan semua telco (provider) akan mengakibatkan pertembungan kepentingan kerana YTL itu sendiri ialah telco (provider) juga.

9. Dimaklumkan juga sebahagian besar pasukan pemutus berkenaan perkara ini dalam Kerajaan Negeri Sembilan tidak bersetuju untuk memberikan hak projek kepada syarikat dibawah YTL namun mengalami tekanan. Demi kepentingan ramai maka diharapkan mereka ini kuat untuk membuat keputusan berdasarkan kelayakan demi mempertahankan intergriti bukan kerana tekanan.



Menuntut janji integriti dengan janji akan terus membuat pendedahan. Terus mengasak keadilan melawan KKN.


Setelah menulis tulisan yang lalu saya mendapat banyak respon. Antaranya mempertikaikan PKR itu sendiri. Bukankah Anwar dalam ucapannya sebelum ini menyatakan YTL itu kroni dan perbagai lebel negatif namun sangat pelik bila ada kuasa bersungguh pula hendak beri projek kepada YTL. Namun antara respon yang menarik ialah saya mendapat kiriman dokumen 'sulit' dari dalam Kementerian Pendidikan yang merupakan laporan penuh 1Bestarinet.  Sangat jelas dalam laporan yang saya turut kongsi dibawah menyatakan dengan jelas berapa banyak Kementerian 'dipaksa' belanjakan berbilion wang untuk perkidmatan yang sangat teruk. Walaupun aduan dibuat namun tidak diendahkan. Malah diperingkat Fasa 2 dinyatakan dengan jelas ia ditamatkan namun terpaksa diteruskan kerana 'tekanan politik'. Walaupun perkidmatan jelas tidak memenuhi apa yang dijanjikan namun bayaran jauh lebih mahal dari nilai perkhidmatan yang boleh diperolehi pada syarikat telekomunikasi lain yang mana perkhidmatan jauh lebih baik.











(klik imej untuk membaca dengan lebih jelas)

4. Bayangkan Kementerian Pendidikan terperangkap sekian lama dengan masalah YTL tidak mampu berbuat apa bagaimana pula nanti dengan Negeri Sembilan yang mangsanya ialah rakyat negeri ini seperti mana warga Kementerian Pendidikan.

5. Untuk pengetahuan Kerajaan Negeri Sembilan, menurut maklumat dalaman perkembangan terbaru di Kementerian Pendidikan. 1Bestarinet tidak diteruskan diperingkat fasa 3 bersama YTL. Kementerian Pendidikan telah memanggil RFI dengan menjemput perbagai pihak dan menurut sumber tersebut YTL tidak dipanggil. Tindakan ini sangat difahami kerana kegagalan YTL sebelum ini. RFP akan dikeluarkan dalam masa terdekat. Namun ia bukan proses mudah, Kementerian Pendidikan masih bergelut dalam mengenal pasti dan menyusun terma dan teknikal undang undang dalam mengenepikan YTL dalam pada masa sama YTL masih cuba bertahan dalam lubuk emas 1 Bestarinet.

6. Namun yang peliknya kenapa kerajaan Negeri Sembilan pula berminat mahu menjerumuskan diri bersama YTL dalam bidang telekomunikasi ini. che'GuBard masih tidak mahu beranggapan negatif walaupun telah dihantar oleh beberapa sumber dengan beberapa fakta, dokumen dan gambar yang boleh menjelaskan kenapa YTL yang jelas gagal dalam bidang telekomunikasi masih mendapat tempat persaingan di Negeri Sembilan. Dalam simpanan antaranya gambar kemunculan seorang Dato' dari syarikat tersebut dalam beberapa pertemuan tertutup bersama pimpinan utama. Ia mungkin kebetulan. Namun jika YTL masih mendapat tempat maka sudah tentu pendedahan lanjut tidak dapat dielakkan.

catatan ; 
che'GuBard (Badrul Hisham Shaharin)
* Bekas MPP PKR
* Bekas Ketua Cabang Rembau
* Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

No comments: