PAS Tetap Bersama Pakatan Rakyat Tepis Segala Tomahan


SHAH ALAM 8 MEI : Pakatan Rakyat akan berusaha menepis segala tomahan yang dilempar UMNO Barisan Nasional dan tidak akan terjerumus dalam perangkap parti perkauman itu yang mahukan Pakatan Rakyat berpecah- belah.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul hadi Awang berkata, Pakatan Rakyat khususnya PAS tidak akan mempercayai laporan akbbar Utusan Malaysia kononnya DAP bersekongkol dengan kumpulan paderi untuk menjadikan agama Kristian sebagai agama rasmi.

Beliau berkata UMNO melalui Utusan terdesak meraih sokongan rakyat berikutan isu fitnah liwat dan fitnah video seks gagal melonggarkan kepercayaan rakyat terhadap gagasan itu.

“ Itu biasa lah dia nak lumpuhkan parti lawan nak tutup kelemahan perpecahan dia sendiri,” katanya kepada TV Selangor selepas Majlis Sambutan Hari Pekerja dan Wacana Kebangsaan di tapak pasar pagi Shah Alam di sini hari ini.

Sehubungan itu, Hadi berkata, PAS tetap akan kukuh bersama Pakatan Rakyat tidak kira apa jua tomahan jijik UMNO BN.

“ Kita masih dengan Pakatan. Kita akan terus dengan Pakatan,” katanya.

Utusan Malaysia 7 Mei lalu melaporkan berita berdasarkan 'entri' dari 2 laman blog pro- Umno kononnya, terdapat konspirasi menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara.

Bagaimanapun, pendedahan Utusan dan blogger tersebut dipertikai banyak pihak berikutan terdapat penafian dari paderi besar (Biskop) Gereja yang mengesahkan tiada sebarang usaha untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi.

Dalam perkembangan lain, Hadi menyifatkan sistem pilihanraya Malaysia berbeza dengan negara lain berikutan tarikh pilihanraya hanya bergantung kepada kerajaan pemerintah semata- mata.

“Pilihanraya ini berbeza di Malaysia ni dengan negara lain, negara lain ikut peraturan, bila mereka mahu buat pilihan raya. Di Malaysia, kalau BN was- was, BN akan tangguh pilihan raya. Ikut keselesaan dia (BN), bukan ikut demokrasi,” katanya.

No comments: