WALAUN NI BAB MATEMATIK JANGAN LAWAN.... NUH.. MASA SOK AMBIK SPM... CALON KELUAR PALING AWAL DEPA LA.

 


Keluar lagi isu hutang ni. Dah berapa kali jelaskan dah. Aku pun dah pernah tulis. Tapi takpe. Aku tulis sekali lagi.




Ada dua istilah yang kena faham di sini.


1. 𝗛𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗮𝗿𝘂. Ianya hutang yang baru diambil pada tahun tertentu untuk perbelanjaan.


2. 𝗝𝘂𝗺𝗹𝗮𝗵 𝗵𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴. Ini pula hutang terkumpul daripada jumlah hutang baru yang dibuat setiap tahun.


Sekarang ni, yang DS Anwar sebutkan, hutang baharu kita menurun. Jika tahun-tahun sebelum ini hutang baru kita mencecah 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗥𝗠100 𝘀𝗲𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻, mulai 2023 telah mulai berkurang.


Tapi kena faham. 𝗞𝗶𝘁𝗮 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝘁𝗲𝘁𝗮𝗽 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗵𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗮𝗿𝘂. Cuma jumlah hutang baru tu 𝗸𝘂𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗿𝗶𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗹𝗺𝗻𝘆𝗮.


Dan disebabkan kita masih buat hutang baru, sebab tu jumlah hutang semakin bertambah. Tapi kalau tengok graf, bukan lagi mencanak sebaliknya mula 𝗺𝗲𝗻𝗱𝗮𝘁𝗮𝗿.


Kenapa hutang kita banyak? Sebab selama-lama ini belanjawan kota sentiasa 𝗱𝗲𝗳𝗶𝘀𝗶𝘁. Sentiasa 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮 𝗺𝗲𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁𝗮𝗻. Dan tiada usaha untuk turunkan defisit tersebut.


Hinggalah DS Anwar jadi PM, barulah beliau berusaha untuk kurang defisit. Dan kalau usaha mengurangkan defisit ini berterusan, sampai satu tahap, bila belanja kita 𝗸𝘂𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁𝗮𝗻, barulah jumlah hutang itu akan berkurangan.


Benda mudah je kalau nak faham. Masalahnya bukan bodoh sangat sampai tak faham tapi sengaja tak nak faham sebab nak 𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗻𝗮𝗿𝗮𝘁𝗶𝗳 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂 biarpun terpaksa kelihatan bodoh.


Sebab tu kerajaan berusaha buat 𝘀𝘂𝗯𝘀𝗶𝗱𝗶 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝘀𝗮𝗿 supaya perbelanjaan 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝙗𝙪𝙧𝙨𝙩 dan jumlah hutang dapat dikurangkan.


Masalahnya, walaun dan lebai yang bising-bising pasal hutang ni la yang sibuk main 𝗶𝘀𝘂 𝘀𝘂𝗯𝘀𝗷𝗱𝗶 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝘀𝗮𝗿 tu. Belitkan cerita konon subsidi dihapuskan padahal tak. Subsidi masih ada cuma diberikan secara bersasar.


Karang nak subsidi ke nak hutang dikurangkan? Kalau sibuk nak subsidi lagi, 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗰𝗮𝗸𝗮𝗽 𝗹𝗮 𝗽𝗮𝘀𝗮𝗹 𝗵𝘂𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗻𝗶. Biar je hutang bertambah asalkan subsidi diberi.


Sampai masa nanti negara bengkrap. Tapi masa tu lebai ramai dah mati tua. Tinggal generasi muda je la yang 𝘁𝗲𝗿𝗽𝗮𝗸𝘀𝗮 𝘁𝗮𝗻𝗴𝗴𝘂𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗯𝗮𝗻 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗯𝗼𝗱𝗼𝗵𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.