Hilang punca, Umno barangkali akan hilang terus di pilihan raya akan datang!- SIRI 2



Oleh Sarajun Hoda Abdul Hassan










Sokongan kepada ahli politik Umno dari pengundi separa bandar semakin merudum sementara sokongan pengundi bandar sudah lama hilang


Semua ini merujuk kepada kampung-kampung, di mana wujudnya keperluan Melayu, minda Melayu dan seterusnya bank undi orang Melayu.

Undi daripada etnik minoriti – yang telah pun lenyap bersama MCA, MIC dan Gerakan – nampaknya tidak lagi diidamkan oleh Umno lagi.

Parti dominan di dalam BN itu sepenuhnya sedar yang hari-hari di mana ia mempunyai kawalan monopoli ke atas tampuk persekutuan telah pun berakhir. Kelangsungannya kini bergantung pada hubungannya dengan gabungan lain yang menerajui kerajaan. Ia hanyalah salah satu daripada gerabak kereta api, bukan lagi lokomotif.

Kementerian yang diterajui oleh presiden Umno Zahid Hamidi mempunyai semua alat yang diperlukan partinya untuk pulih dari segi politik, jika dia pandai menggunakannya dengan baik. Di bawah kuasanya, beliau mempunyai Kemas (untuk pembangunan masyarakat), Jakoa (untuk Orang Asli) dan Mara (untuk perniagaan dan biasiswa pelajar).

Di bawah bidang kuasanya, beliau juga mempunyai pihak berkuasa pembangunan di negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu (negeri sekarang di bawah pimpinan Pas), serta agensi pembangunan di Johor dan Pulau Pinang.

Lebih cantik, Zahid juga seorang Timbalan PM, yang memberinya hak untuk menjual mukanya ke mana-mana sahaja.

READ MORE:  Having lost its way, Umno could be toast in the next polls!

 

Portfolio lain yang dipegang oleh menteri kabinet daripada Umno barangkali tidak akan banyak membantu dalam usahanya mengembalikan undi Melayu – kecuali untuk pertahanan (undi tentera), perdagangan dan industri (usahawan), pendidikan tinggi, perladangan dan komoditi, bersama dengan portfolio beberapa timbalan menteri, yang memainkan peranan yang lebih kecil.

Jadi, Umno kini berada dalam mod survival. Kerajaan “Madani” kehilangan begitu banyak kerusi utama kepada PN, disebabkan oleh kekalahan teruk Umno dalam beberapa pilihan raya negeri tahun lepas. Sebahagian besar berpendapat ia akan menjadi tugas berat bagi Umno untuk tidak terus lenyap dalam pilihan raya umum akan datang.

Kapal Umno telah pun hilang angin dalam layarnya yang compang-camping itu dan dengan memalukan, gagal menghalang ‘gelombang hijau’ daripada memamahnya. Adalah satu pertaruhan yang sia-sia, malah bodoh, bagi Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mengorbankan lebih banyak kerusi kepada Umno dengan memberinya lebih banyak kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang, hanya untuk mudah diratah oleh PN.

Setakat ini, tiada tanda-tanda Umno sedang melakukan perkara yang betul untuk memenangi hati dan fikiran. Demografi – undi Melayu – hanya melebihi 50% daripada penduduk Malaysia. Bumiputera lain, terutamanya dari Sabah dan Sarawak, tidak semestinya menyokong dasar perkauman Umno.

Jadi perebutan undi Melayu akan diperjuangkan menerusi empat cara: Pas dan Bersatu – yang berjuang untuk hidup, Umno dan PKR + Amanah.

Tetapi dengan membuang begitu banyak pemimpin berpengaruh yang terdahulu serta kehilangan hala tuju selepas pilihan raya umum lalu, Umno tiada lagi daya tarikan dan sinarnya.

‘Diskaun’ hukuman 50%, siri rentetan di mana para panglima Umno yang menerima hukuman lepas tanpa pembebasan, dan tingkah laku Akmal yang angkuh hanya membantu menguburkan parti untuk selamanya.

Boikot – sokong membawa rebah?

Ramai penganut Islam berang dengan isu stoking yang mengandungi perkataan “Allah” yang didakwa dijual di KK Super Mart, menganggapnya sebagai menghina agama.

Walaupun kita tahu sekarang ia tidak dilakukan dengan sengaja dan telah melalui banyak peringkat pemeriksaan – kastam, pengimport, pembekal dan kawalan kualiti KK – entah bagaimana, stokin itu masih terlepas untuk dijual.

Seadilnya, sebaik sahaja laporan polis telah dibuat dan mereka yang terlibat kemudian didakwa di mahkamah, orang ramai harus membiarkan undang-undang dan keadilan dijalankan.

Itulah titah Agong kita, Sultan Ibrahim. Tiada siapa yang patut menyemarakkan lagi kemarahan. Sebaliknya, mereka harus terus menghormati sensitiviti kepercayaan masing-masing dan mengekalkan keamanan dan ketenteraman.

Di negara yang rencam seperti Malaysia, konflik kecil kadangkala timbul disebabkan oleh budaya dan tradisi yang berbeza. Untuk mengatasi keadaan sedemikian, kita mesti bersedia untuk meredakan konflik dengan cepat bersama-sama dan kekal bermotivasi untuk membina suasana keterangkuman melibatkan semua rakyat Malaysia.

No comments: