Hilang punca, Umno barangkali akan hilang terus di pilihan raya akan datang!- SIRI 3

 



Sokongan kepada ahli politik Umno dari pengundi separa bandar semakin merudum sementara sokongan pengundi bandar sudah lama hilang






Oleh Sarajun Hoda Abdul Hassan


Malangnya, sesetengah ahli politik terbawa-bawa oleh emosi, didorong oleh keangkuhan untuk kekal berkuasa. Mereka melampaui batas dalam cubaan untuk kekal relevan.

Gesaan boikot oleh ahli politik Umno tertentu adalah tidak perlu kerana apa yang mereka lakukan secara tidak langsung menghukum seluruh penduduk.

Mesej yang dihantar adalah, tidak kira betapa besar francais bisnes anda, berapa banyak pelaburan yang ada dan berapa ribu pekerjaan yang sedang dipertaruhkan, akan ada ahli politik tertentu yang tidak akan teragak-agak walau sesaat, untuk memusnahkan perniagaan anda jika ia menyebabkan mereka tidak senang hati.

Apakah mesej yang dihantar kepada bakal pelabur? Cubalah teka, komuniti manakah yang paling rugi?

Malaysia adalah negara dengan majoriti orang Islam. Iman bertumpu pada keamanan, belas kasihan dan tolak-ansur.

Tetapi apakah mesej yang kita sedang sampaikan kepada dunia? Bahawa Islam yang kita anuti di Malaysia ini, entah bagaimana, ada perbezaannya? Bahawa kita langsung tidak mempunyai belas kasihan dan tidak mahu tolak-ansur?

Apa yang salahnya dengan kita? Mengapa kita terlalu cepat menghukum orang lain? Kenapa kita mudah terluka? Kita tidak seperti ini 30-40 tahun dahulu. Apa yang telah berubah? Mengapa empati tidak lagi dibiasakan?

Syukur kepada Tuhan, Pas tidak masuk campur hal ini – kerana pengikutnya diketahui lebih mudah terdedah kepada emosi yang cepat dalam isu-isu sebegini. Tetapi mereka tidak terlibat terus. Inilah yang menyelamatkan negara kita daripada terus terbakar. Kali ini, mereka hanya membiarkan kebijaksanaan untuk terus berlaku.

Pakar politik ada menawarkan dua sebab untuk ini.

Pertama, KK Super Mart dipercayai terlibat dalam beberapa aktiviti melibatkan Pas. Jadi, mungkin pemimpin Pas telah dinasihatkan supaya menjauhi kontroversi ini.

Sebab yang kedua lebih menarik, jika ia benar. Tanggapilah ia sebagai strategi politik taktikal yang cemerlang, di mana Pas hanya membiarkan Umno sendirian untuk menghadapi kemarahan para pelabur dari etnik minoriti dan rakyat biasa. Dengan cara ini, Umno akan lebih menjengkelkan dan mengecewakan pengundi etnik minoriti dan akhirnya menghadapi kemarahan mereka pada pilihan raya akan datang. PN, sebaliknya, dapat menggambarkan dirinya sebagai alternatif yang lebih ada belas kasihan, bertolak ansur dan berperikemanusiaan. Ia juga akan mendapat lebih banyak simpati dan juga undi daripada etnik minoriti.

Jadi Umno sekarang dengan senang hati menggali kuburnya sendiri.

Kini, pemilik KK Super Mart telah pun menemui secara peribadi dan memohon maaf kepada raja, jadi hal ini patut dikira sudah pun selesai.

Sarajun Hoda Abdul Hassan
Editor bersama, surat berita Aliran
5 April 2024

Terjemahan oleh: Zikri Rahman

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

 

No comments: