TAK BERANI KA APA ? MAHIADDIN TAKUT NAK ISTIHAR HARTA-KEMUDIAN KHIANAT SEMASA ZAMAN PH

 

Isytihar harta hanya gimik politik, kata Muhyiddin


Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Tan Sri Muhyiddin Yassin menganggap perisytiharan harta oleh calon yang bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sebagai “gimik politik.”

Katanya ada cara yang betul untuk mengisytiharkan harta seseorang.

“Saya melakukan itu (mengisytiharkan harta saya) semasa saya menjadi menteri dan perdana menteri atau memegang jawatan awam di mana anda perlu mengisytiharkan harta anda tetapi jika anda berada di sektor swasta, anda tidak perlu berbuat demikian.

“Bolehkah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengisytiharkannya?

“Sebagai menteri, ia adalah wajib untuk berbuat demikian tetapi ia adalah gimik politik jika ada yang lain untuk menunjukkan calon itu miskin atau seseorang itu tidak patut mengundinya,” katanya kepada media selepas program belia di rumah terbuka Taman Sri Penggaram di Batu Pahat, hari ini.

Dalam ucapannya pada majlis itu, Muhyiddin menyifatkan tempohnya bersama Pakatan Harapan (PH) sebagai zamannya yang lebih jahil dalam politik.

Beliau menjadi Menteri Dalam Negeri selama 22 bulan dalam kerajaan PH.

“Selepas 22 bulan, Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri. Negara mengalami masalah dan saya terpaksa menyelamatkannya.

“Kita tinggalkan PH dan ini menyebabkan kerajaan tumbang. Kalau mereka nak panggil saya pengkhianat, terpulang. Tetapi saya tidak mengkhianati bangsa, agama dan negara,” katanya.

Walaupun membentuk kerajaan, beliau berkata PH tidak dapat melaksanakan manifestonya dengan Dr Mahathir berkata ia bukan kitab suci.

“Kami juga menerima tekanan hebat daripada DAP yang mahu kerajaan ketika itu menghapuskan Akta Hasutan.

“Akta ini melindungi Raja, Islam sebagai agama rasmi negara serta hak Melayu dan bahasa Melayu,” katanya.

 


No comments: