RANKING SEKOLAH

 

Ada rakan baru semalam masa saya berforum, minta saya ulas mengenai ranking sekolah.

Saya dah kongsi dengannya tapi rasanya saya boleh kongsi di sini juga.

Sistem kita sekarang, kita pilih kesemua budak pandai2 kita letakkan dalam satu sekolah. Bila ramai dapat straight A kita tepuk tangan dan gelar mereka terbaik. Tapi bukankah itu perkara logik yang akan berlaku?

Dah semua budak2nya pandai belaka. Cikgu pula dihantar antara yang terhandal. Kemudahan pula cukup belaka. Kalau tak jadi yang terbaik, memang something wrong la!

Jangan salah faham. Bukan saya menentang. Cuma itu sistem normal yang kita ada.

Namun, kalau nak berfikir di luar kotak. Pada saya sekolah itu menjadi terbaik, apabila sekolah tu mengajar kanak2 orang asli atau pendalaman. Ada pula yang membimbing fakir miskin, anak yatim dan golongan rentan.

Tapi kerana berkat Cikgu dan Sekolah, kalau tak ramai dapat straight A’s pun, ramai yang masuk ke menara gading dan jadi orang berjaya.

Senang nak mengajar budak yang dah sedia kala pandai.

Tapi kalau budak yang daif dan terhad abilitinya, itu satu cabaran besar kepada sekolah. Kalau sekolah berjaya menaikkan taraf hidup mereka melalui pendidikan, itu pada saya makna tingginya kualiti sistem yang kita ada.

Pelajar straight A dari Taman Tun yang boleh tuisyen beberapa kali seminggu, ada beza pencapaiannya dengan budak straight A yang asal dari Kampung Manjoi. Di mana buku tambahan pun dia tak mampu beli. Tuisyen apatah lagi.

Budak kampung tu lah kita patut sanjung.

Makanya, perlu juga adakan award untuk sekolah luar bandar dan pendalaman yang berjaya merubah nasib anak bangsa hingga mereka berjaya.

Bukan hanya dikira dengan bilangan straight A semata2.…

There goes my sepuloh sen Description: 😊

Salam hormat,

Liyana Marzuki

 

No comments: