Tidak kemana pun perjuangan Majlis Perundingan Melayu.


Home

Saya baca rencana Majlis Perundingan Melayu yang di tulis oleh seorang Ahli Sdra Shahabudin

2. Membincangkan masa lalu yang selalu yang tidak mendatangkan apa faedah, hanya sebagai pedoman dan tidak berulang lagi. DEB termasuk KEB sudah dikira fatal.. Tidak berjaya.

3. Maka apa perancangan masa depan?. Ini peranan masa depan yang patut dilakukan oleh MPM dan sepatutnya tinggalkan idea basi dan juga bernostalgia.

4. Kenapa China Komunis berjaya dan maju dalam masa kurang 20 tahun sejak di mulakan tahun 1978. Lapan tahun di depan DEB?.

5. Memang di ketahui umum bahawa Pemerintah China yang di ketua oleh Deng Xiaoping, seorang Pemerintah Dec Facto dari tahun 1978 hingga 1992 meniru dan menciplak DEB yang di wujudkan oleh Tun Razak.

6. Bagaimana dia melawan Rovolusi Kebudayaan dengan menukar Revolusi Perubahan Pembaharuan Ekonomi China. Hanya memakan masa kurang dari 20 tahun. Deng Xiaoping berjaya mengeluarkan China dari kemiskinan dan hari ini menjadi Kuasa Ekonomi Dunia.

8. Kenapa MPM tidak belajar cara China itu?

9. Tun Razak Hussein memulakan DEB dengan mobiliti pendidikan. Dari ITM ke Universiti Sains Pulau Pinang membawalah tertubuhnya Universiti Kebangsaan Malaysia.

10. Ini sepatutnya MPM fikirkan. Bagaiman kesilapan kita tidak berlaku di atas dasar menghantar pelajar ke Luar Negeri.

11. Deng Xiaoping menghantar 15 ribu pelajar keluar negeri permulaan pembaharuan ekonomi. Kesemua 15 ribu berkerja semula dalam sektor mereka belajar diluar negeri.

12. Sebahagiannya menjadi Pensyarah di Universiti dan Pengajian Tinggi lain. 15 ribu itu dalam masa lima enam tahun melahirkan beribu perkerja mahir, berilmu dan profesional.

12. China pada permulaan menjual tenaga buruh yang murah. Menghapuskan beberapa sistem birokrasi. Untuk menarik pelaburan. Pemindahan teknoloji terlalu cepat. Akhirnya China sendiri mengeluarkan barang yang asalnya di import ke Made In China.

14. Kesimpulan inilah patut MPM fikirkan untuk membetulkan kesilapan. Zaman streotype sudah berakhir.

Pada sama tetap mengatakan MPM-Majlis Perunding Melayu adalah majlis buang masa. Semua perkara dia nak campur tidak focus kepada isu pokok.
Sang Kelembai.

September 7. 2020
Kuala Lumpur.




No comments: