‘Lupakan’ sahaja PRK Chini, Umno beritahu PH


PRK DUN Chini, Pahang bakal diadakan berikutan kematian penyandang kerusi itu 2 minggu lepas.
PETALING JAYA: Seorang ahli Majlis Tertinggi Umno menggesa Pakatan Harapan (PH) supaya tidak bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Chini di Pahang bulan depan berikutan pencapaiannya yang lemah di Dewan Undangan Negeri (DUN) itu pada pilihan raya umum 2018.
Mohd Sharkar Shamsuddin berkata, kerusi itu dimenangi oleh calon Barisan Nasional (BN) dengan majoriti 4,622 undi dalam pertandingan 3 penjuru melibatkan PAS dan PH, yang berjaya memperolehi hanya lebih 1,000 undi atau 6% daripada jumlah undi.
Beliau berkata, dalam keadaan BN kini bekerjasama dengan PAS, keputusan PRK itu kelak “sudah hampir pasti”.
Mohd Sharkar Shamsuddin.
PRK akan menjadi “beban yang tidak perlu ke atas kewangan kerajaan, selain menimbulkan risiko kesihatan kerana wabak Covid-19”.
Sekiranya persaingan pada 2018 seimbang, maka PRK kali ini boleh dianggap demokratik dari segi keperluan mendapatkan mandat baru, tetapi berdasarkan keadaan semasa dan rendahnya kemungkinan PH meraih sokongan pengundi di situ, adalah lebih baik PH tidak bertanding,” katanya.
Beliau berkata, parti kerajaan dan pembangkang harus memperlihatkan semangat setiakawan demi kepentingan rakyat.
“Lagipun BN tidak bertanding dalam PRK Port Dickson demi kepentingan negara,” katanya merujuk kepada kerusi yang dimenangi presiden PKR Anwar Ibrahim dalam pertandingan 7 penjuru.
PRK Chini dijadualkan diadakan pada 4 Julai depan. Kerusi itu kosong berikutan kematian penyandangnya Abu Bakar Harun 2 minggu lepas.

No comments: