CERITA SEBENAR 4 HOTEL TABUNG HAJI DIJUAL SIRI 4 AKHIR



C.10 Berdasarkan kepada carian profile UJSB di Suruhanjaya Syarikat Malaysia, berikut adalah Directors of UJSB:-
(a) Datin Rashidah Binti Mohd Sies;
(b) Mohd Shukri Bin Hussin;
(c) Mohd Hassan Bin Ahmad;
(d) Imri Dolhadi Bin Ab Wahab;
(e) Datuk Ahmad Badri Bin Mohd Zahir;
(f) Dr. Zaharuddin Bin Abdul Rahman; dan
(g) Datuk Adinan Bin Maning.
C.11 Tak ada pula nama-nama di kalangan Directors yang berbau Cina ke or India ke or Bukan Islam. Bahkan, semuanya adalah Islam. Kalau nak tahu semua profile mereka semua ni, Google aje. Mereka ini bukan calang-calang orang.
C.12 Katakanlah, andai suatu hari nanti apa- apa yang akan berlaku pada Directors and suddenly kesemua Directors bertukar tangan kepada Non-Muslim, TH still apa kuasa besar. Bagaimana?
C.13 Bila-bila masa TH boleh exercise its right as Preference Shareholders to convert the RCPS-i to ordinary shares, subject to the terms and conditions of the subscription of Preference Shares Dalam erti kata lain, TH akan tukar saham utama mereka kepada saham biasa dalam UJSB.
C.14 So, bila TH tukar aje RCPS-i kepada saham biasa, sudah tentu TH akan memegang majoriti saham dalam UJSB kerana MKP hanya mempunyai satu (1) sahaja saham biasa (ordinary shares) dalam UJSB dan TH memiliki 99.99% saham dalam UJSB. So, TH boleh fight dalam AGM untuk melantik Directors representing TH dalam UJSB tu mengatasi jumlah Directors yang dilantik oleh MKP, bergantung dan tertakluk kepada Perlembangaan syarikat (dahulunya dikenali sebagai Articles of Association).
C.15 Di penghujung proses penukaran saham tersebut, UJSB akhirnya menjadi milik TH juga. Ini kerana, TH memegang saham 99% dalam UJSB tu.
C.16 Andai Directors dikuasai kesemua oleh Muslim, terdapatnya pemisahan kuasa antara MKP dan Directors dalam UJSB, dan TH mempunyai kekuatan dari sudut Saham Utama / Istimewa (Preference Shares), maka mana mungkin assets umat Islam tergadai? Mana mungkin assets umat Islam akan dijual ke taukey-taukey Bukan Islam?
C.17 Tak kan semudah itu sekali assets TH nak kena gadai mcm tu? Kalau ada lagi orang yang masih beranggapan sedemikian, maka tak dapat lah saya nak bantu. Dah jelas panjang lebar penjelasan yang saya tulis ni, kalau masih lagi ada yang tutup mata dan butakan hati untuk menerima penjelasan, hanya Allah sahajalah yang mempunyai kuasa untuk memberikan pentunjuk kepada mereka. Semoga pencerahan saya ini dapat membantu rakan-rakan di luar sana.
Mohd Ashraf Ramli
Peguam
Kuala Lumpur

No comments: