PENYELEWENGAN TABUNG HAJI OLEH KERAJAAN BN.



SIRI : II.


SKANDAL TABUNG HAJI

Skandal Tabung Haji’ muncul di tengah hangat kita bersembang tentang bagaimana syarikat berpenyakit milik kerajaan, 1MDB; sedang bergelut untuk melunaskan hutangnya yang menggunung.

Nama Tabung Haji dipetik apabila ia didapati telah membeli sebidang tanah Tun Razak Exchange, seluas lebih sedikit daripada separuh padang bola, dengan harga yang luarbiasa mahal. Ini dipercayai telah dilakukan bagi membantu 1MDB melunaskan hutang-hutangnya.

Kebetulan, pengerusi Tabung Haji ketika hal ini terjadi adalah tidak lain, Azeez Rahim; bekas Ahli Parlimen Baling, yang duduk sangat hampir ke tengah lingkaran dalaman mantan perdana menteri merangkap suami kepada Datin Seri Rosmah Mansor.

Lebih menarik lagi, ketika itu; empat orang Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji turut berada dalam lembaga pengarah 1MDB. Empat orang ini harus dihafal nama mereka, iaitu; Datuk Johan Abdullah, Tan Sri Ismee Ismail, Datuk Abdul Samad Alias dan akhir sekali, peminat kasut merah; Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Skandal Tabung Haji meletup seawal Mei 2015. Dua bulan sebelum skandal 1MDB meletup di akhbar Wall Street Journal dengan segala macam pendedahan, diikuti tindakan undang-undang oleh DOJ tentang wang dari akaun ‘Tanore’ yang masuk ke akaun peribadi mantan perdana menteri, Datuk Seri Najib.

Najib Razak mengambil masa yang begitu lama untuk bersilat dengan alasan dan justifikasi terhadap duit derma orang kaya Arab yang mulanya tidak wujud, namun kemudian diakui, dan kemudian dikembalikan sebahagiannya. Namun langkah, bunga dan buah Najib Razak ternyata sia-sia belaka.

Setelah Najib Razak dan juak-juaknya tersungkur dalam pilihanraya 9 Mei lalu, Azeez Rahim meletakkan jawatannya sebagai pengerusi Tabung Haji pada 24 haribulan.

26 September, Azeez muncul di mahkamah dengan berpakaian lokap SPRM.

1 Disember, Tabung Haji membuat dua laporan polis terhadap Azeez Rahim, bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Tan Sri Ismee Ismail dan Datuk Seri Johan Abdullah. Ya, nama-nama ini kita ada sebut awal tadi.

Bukan sahaja itu, beberapa nama pengurusan kanan lain dipetik termasuk Datuk Adi Azuan (Ketua Pegawai Operasi), Datuk Rozaida Omar (Ketua Pegawai Kewangan), Hazlina Mohd Khalid (Penasihat Undang-Undang) dan Rifina Md Ariff (Pengurus Besar Kanan, Perkhidmatan Korporat Dan Harta Tanah).

2 Disember, media melaporkan bahawa pada tahun 2016; Tabung Haji didakwa memalsukan buku akaunnya. Ini dilakukan untuk memberi ilusi prestasi cemerlang badan tersebut demi mewajarkan dividen 6.25 peratus yang diumumkan menjelang pilihanraya lalu.

Dividen berjumlah RM2.7 bilion dibayar tiga bulan sebelum pilihanraya.

Itu belum campur soal kehilangan RM4 bilion daripada RM64 bilion yang dimasukkan pendeposit ke tabungan rukun Islam kelima itu. Perkara serupa pernah dibangkitkan Rafizi Ramli pada tahun 2016. Berbakul Rafizi kena maki.

Siapa dia ‘pendeposit’ yang dimaksudkan? Ya, ibu ayah kita di kampung yang menabung lama untuk mengerjakan haji. Hasil berniaga nasi lemak, menoreh getah, ambil upah jaga budak.

Dah marah belum ?
C/P : SUARA RAKYAT.

No comments: