Tuesday, January 28, 2020

ALAT UNTUK KESAN ULAMAK PALSU BELUM JUMPA.



Miqdad Zakaria.

Kita dah biasa jumpa alat untuk tahu duit palsu.. Begitu juga ada alat untuk tahu berlian asli.. 

Tapi..

Datang je masalah ulamak.. Kita ikut sedap telinga dan mata kita ja.. Asal pakai jubah.. Pakai serban besar.. Karang kitab banyak.. Berceramah pandai.. Terus wala' macam BABI dan Tuannya.. (kiasan ja) 

Walhal.. 

Kita pernah tengok yang kita panggil ulamak tu duk menipu.. Membohong.. Maki hamun.. Putus saudara.. Fitnah..

Semua benda tu kita rasa biasa.. Tak bersalah langsung.. Macam kebal dari syariat Allah.. Seolah² kebal dari azab neraka.. 

Jadi.. 

Nak tengok ulamak sebenar ni mudah sahaja.. Setiap tutur katanya mendamaikan umat.. Tidak kira agama atau bangsa.. Berteraskan keadilan dan kebenaran.. Menyeru kepada kasih sayang dan persaudaraan.. Rela susah demi melihat faqir dan miskin terpelihara.. 

Makna kata.. 

Ulamak yang baik akan bersikap jujur dan AMANAH.. Tidak akan melebihkan diri sendiri dari orang lain.. Sifat zuhudnya terserlah.. Wara'nya diakui oleh seluruh umat.. 

Ini tidak.. 

Sampai tang ulamak.. Kereta kena mewah.. Isteri kena ramai.. Anak² semua belajar oversea.. Makan makanan yang sedap².. Cukup masa ajak keluarga makan angin di serata dunia.. 

Tu pun jangan.. Lambat siang.. 

Dalam ceramahnya Islam dalam keadaan bahaya.. Tengah diratah dan ditindas.. Selesai duk MEMBOHONG duit sampul penuh poket.. Sampai rumah tidur dalam AirCond peluk bini kemas².. Cukup bulan bini beranak.. 

Esok ulang lagi.. ISLAM DALAM BAHAYA.. Kita pun sama duk lupa nak tengok ulamak tu betul atau auta.. 

Padan muka hangpa..! Dapat ulamak palsu.. 

ha ha..

No comments:

Blog Archive

My Blog List

Followers