Mahathir rosakkan imejnya sendiri


Oleh:Norman Liverpool


Ketika PH menang 2018 dia diangkat sebagai wira. Diberi kepercayaan oleh Anwar Ibrahim untuk memimpin Pakatan Harapan...akhirnya Tun Mahathir merosakkan imejnya sendiri ke tahap memalukan

Tun Mahathir dilihat sebagai individu yang tidak boleh dipercayai, gila kuasa di usia tua, ditaktor dan bermacam macam. Jika pertama kali dia lakukan mungkin boleh dimaafkan tetapi apabila dia lakukan buat kali kedua....tiada siapa mahu mempercayainya lagi.

Tun Mahathir telah merosakkan imejnya sendiri. Dia dilihat menggunakan kuasa eksekutif dengan melantik IGP, Ketua SPRM, Peguam Negara mengikut kehendak sendiri. Begitu juga Menteri- menteri yang dilantik bukan daripada keizinan parti tetapi mengikut sesuka hatinya.

Malah yang membuat penyokong atau pengundi PH berang dengannya apabila secara terang terangan dia membela Azmin Ali untuk mempertahankan kedudukannya. 

Jika dahulu dia mudah menipu tetapi sekarang tipu helahnya mudah dihidu. Dia cuba pecah belahkan PH dan dia cuba pecah belahkan UMNO. Dia gunakan cara lama... projek ( wang ) dan file SPRM. 

Apapun setakat ini dia tidak mendapat sokongan 100% mahupun 80%. Samada daripada PH sendiri atau UMNO. Pemimpin kerajaan atau pun pembangkang memang benci dengan cara ditaktor Tun.

Tun sebenarnya dalam persimpangan... yang patut difikirkan jika robohnya PH ini, dia dan keluarganya tidak akan selamat. Jika BN menang pasti kroni Najib akan membalas dendam. Jika dia terlepas anak-anak Tun pasti dikerjakan. Jika saya jadi orang kanan Tun... saya akan nasihatkan serahkan saja jawatannya sepertimana janji konsensus PH.

Bagaimana untuk menghalang Tun? Pemimpin-pemimpin kena bersatu. Tidak kira dari kerajaan mahupun pembangkang. Jika tidak Tun akan membuli pemimpin-pemimpin kerajaan, pembangkang, penyokong kerajaan dan pembangkang...


No comments: