Lantikan politik PKR Kelantan dikekalkan


abdul aziz abdul kadir
Lantikan politik PKR Kelantan dikekalkan walaupun Pas memutuskan kerjasama politik dengan parti itu atas alasan kerajaan negeri di bawah Pas masih memerlukan kerjasama PKR dalam pentadbiran negeri.
Ab. Aziz Ab. Kadir berkata, beliau masih dikekalkan sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Kelantan.
Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Biro Politik parti itu semalam.
"Saya mengucapkan terima kasih kepada Presiden PKR dan Biro Politik Pusat yang memberikan kepercayaan kepada saya untuk terus memimpin MPN Negeri Kelantan.
"Saya bersama MPN Negeri Kelantan akan terus komited untuk memperkukuh kedudukan PKR di Negeri Kelantan khususnya dalam menghadapi PRU-14," katanya dalam kenyataan hari ini.
Krisis kerjasama politik PKR dan Pas tercetus apabila Majlis syura Pas Pusat telah memutuskan hubungan dengan PKR sejurus selepas muktamar Pas 2017.
Ekoran keputusan tersebut PKR melalui keputusan Biro Politik parti telah bermesyuarat dan bersetuju mengarahkan semua lantikan politik PKR negeri Kelantan meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta.
Keputusan ini telah disampaikan melalui surat Setiausaha Agung PKR bertarikh 17 Mei 2017.
MPN Kelantan telah mengadakan mesyuarat khas pada 17 Mei dan sekali lagi pada 5 Jun 2017 dengan mengambil ketetapan bersetuju menerima keputusan Biro Politik PKR.Walau bagaimana pun, keputusan untuk meletak jawatan dipersetujui untuk dilaksanakan pada 31 Julai 2017.

Pada 6 Ogos lalu, seramai tujuh Ahli Majlis PKR Kelantan yang dilantik dan yang masih belum mengangkat sumpah telah meletakkan jawatan serta merta sebagai melaksanakan arahan dan mematuhi keputusan yang telah dibuat oleh Biro Politik parti itu.
Satu kenyataan rasmi PKR Kelantan menjelaskan, nama-nama pimpinan PKR yang telah mengangkat sumpah sebagai Ahli Majlis bersetuju untuk meletakan jawatan serta merta adalah Mohd Khairul Anwar Mohd Azhan, Ahli Majlis Daerah Ketereh.
Manakala enam lagi pimpinan PKR Kelantan yang telah disenaraikan sebagai Ahli-ahli Majlis Daerah tetapi belum mengangkat sumpah terdiri daripada Mohd Khairul Amin (Tumpat); Mohd Syahid Mohd Kamaruddin (Dabong); Zulqarnain Zakaria (Gua Musang) dan; tiga ahli Majlis Daerah Machang Muhammad Arif Mukhtar, Chu Jok Lan dan Tan Teck Seng.

No comments: