Hadi dapat pencalonan pertama, dengan kelebihan 6 undi sahaja


Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mendapat pencalonan pertama untuk jawatan presiden PAS apabila berjaya mengalahkan Ahmad Awang dalam mesyuarat agung kawasan Shah Alam petang ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 15 Mac, 2015. 

Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mendapat pencalonan pertama untuk jawatan presiden PAS apabila berjaya mengalahkan Ahmad Awang dalam mesyuarat agung kawasan Shah Alam petang ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 15 Mac, 2015.Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mendapat pencalonan pertama untuk jawatan presiden PAS apabila berjaya mengalahkan Ahmad Awang dalam mesyuarat agung kawasan Shah Alam petang ini.

Penyandang kerusi presiden itu mendapat 78 undi manakala bekas naib presiden PAS itu mendapat 72 undi pada satu proses pengundian yang dijalankan untuk pencalonan jawatan tertinggi dalam parti itu.

Pencalonan Ahmad yang sudah lama melepaskan semua jawatan dalam PAS itu disifatkan sebagai usaha mengenepikan Hadi ekoran perpecahan ketara yang sedang berlaku dalam PAS sekarang.

Sebelum ini, PAS Kota Baru mencalonkan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man manakala PAS Kota Tinggi mencalonkan Datuk Husam Musa untuk jawatan itu.
  PAS kawasan Parit Sulong dan Batu Sapi yang juga selesai mengadakan mesyuarat agung dipercayai akan mencalonkan nama selain Hadi sebagai presiden.

Kedua-dua kawasan itu setakat ini menyerahkan kepada ahli jawatankuasa yang baru dilantik bagi membuat pencalonan. Dalam mesyuarat tersebut, PAS kawasan Shah Alam mencalonkan Mohamad Sabu supaya dikekalkan sebagai timbalan presiden manakala Salahudin Ayub, Husam dan Tuan Ibrahim sebagai naib presiden.

Mesyuarat hari ini juga berjaya mengekalkan pimpinan peringkat kawasan sedia ada dengan Azli Yusof menang tanpa bertanding sebagai yang dipertua manakala Jamil Abdul Rahim sebagai naib yang dipertua.

Penyandang jawatan timbalan yang dipertua, Zulkefli Nani, juga menang selepas mengalahkan pencabarnya.

Terdahulu hari ini, akhbar Sinar Harian melaporkan Yang Dipertua PAS Pas Kota Baru Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yakin Ahmad yang merupakan bekas pesuruhjaya PAS Perak akan dicalonkan mencabar Hadi.

Rahim berkata, keyakinan itu disuarakan berikutan latar belakang bekas presiden Persatuan Ulama Malaysia (PUM) itu yang berpengalaman luas dalam PAS dan memiliki kriteria seorang tokoh agamawan.

Pada Isnin, PAS Kota Baru mencalonkan Tuan Ibrahim sebagai alternatif kepada Hadi tetapi pencalonan itu ditolak pada keesokan harinya oleh Tuan Ibrahim yang mengatakan beliau tidak layak untuk jawatan itu dan tiada keperluan untuk menukar presiden ketika ini.

Naib presiden itu kemudiannya pada Khamis berkata, beliau sedia bertanding jawatan timbalan presiden pada muktamar akan datang sekiranya mendapat pencalonan.

Hadi juga dilaporkan berkata, beliau bersedia dicabar pada muktamar tahunan parti ke-61 Jun depan sekiranya pertandingan itu mendapat sokongan anggota parti.

Katanya, selaras dengan Fasal 25 (2) Perlembagaan PAS, jawatan presiden, timbalan presiden dan tiga naib presiden hendaklah dipilih dan dilantik pada Muktamar Tahunan PAS setiap dua tahun. – 15 Mac, 2015.



No comments: