KERAJAAN PULAU PINANG PERUNTUKKAN 1.5 JUTA UNTUK WANITA PR.


SHAH ALAM 21 MEI : Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengucapkan tahniah dan syabas atas komitmen Wanita PR yang diterajui Wanita DAP, Muslimat PAS dan Wanita PKR dalam memperjuangkan hak rakyat.
Ucapan itu disampaikan beliau dalam Majlis Konvensyen Wanita Pakatan Rakyat (PR) kali ke-2 yang bertempat di Dewan Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Bandar Perda semalam.
“Syabas dan tahniah wanita PR yang berjaya membongkarkan kes NFC dan rasuah Menteri Wanita BN dan akibat kegagalan mewujudkan kepimpinan wanita cekap dan amanah oleh BN, maka pada hari ini mereka ketandusan pemimpin wanita sehingga jawatan Menteri Wanita di sandang oleh Perdana Menteri yang gender lelaki.
“Walaupun menghadapi dilema besar, BN masih tidak sedar dan masih berdegil melakukan anasir-anasir kotor dan keji dengan memanipulasikan SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) demi kepentingan politik mereka,” tegas Guan Eng.
Beliau turut memberi kredit atas pilihan slogan ‘Bersama Bersihkan Malaysia’ yang diangkat sebagai tema konvensyen pada tahun ini dalam usaha menunjukkan keprihatinan wanita PR untuk menambah baik pilihanraya ke arah pilihanaraya yang bersih , bebas dan adil.
“Segala tuntutan rakyat mengenai kelemahan-kelemahan dan cadangan untuk penambahbaikan SPR harus dilaksanakan segera sebelum menjelang PRU 13.
“Tuntutan Bersih yang dipengerusikan oleh seorang wanita Datuk Ambiga Sreenevasan menunjukkan komitmen golongan wanita untuk pentadbiran negara dan mempertahankan hak rakyat,” ujar Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP.
Dalam majlis yang sama, beliau turut mengumumkan pemberian dana sebanyak RM1.5 juta oleh Kerajaan Negeri untuk Penang Women Development Corporation(PWDC).
“PWDC ditubuhkan Wanita PR pada tahun ini khusus untuk berperanan melaksanakan agenda dan dasar-dasar demi pembangunan gender, keadilan gender dan sosial di peringkat negeri,” jelasnya.

No comments: