Golongan baru mengambilalih corak pemerentahan

Rakyat Malaysia sekarang bukan tidak pandai menukar kerajaan tetapi rakyat Malaysia tidak pandai mengubah tradisi menyokong BN. Selama mana BN memerentah negara banyak bukti telah dikeluarkan oleh pembangkang tentang penyelewengan. Namun rakyat Malaysia masih lagi menyokong kerajaan BN seperti sekarang.

Rakyat Malaysia tidak biasa mengubah tradisi dipegang turun temurun walau dalam keadaan kesukaran. Tradisi in selalunya dipertahan oleh golongan orang veteran. Golongan veteran masih kuat mengikut tradisi nenek moyang dalam peradaban masyarakat.

Amat sukar bagi golongan veteran membuat perubahan kerana pada mereka lebih selesa dengan apa yang ada walau secara tidak sedar ditindas dan ditipu pemerentah. Mereka ini akan pertahankan seperti kata pepatah biar mati anak jangan mati adat. Adat ini adalah apa yang menjadi pegangan mereka selama hayat.

Golongan veteran ini lebih selesa dengan apa mereka ada sekarang walau diberitahu bahawa merena masih ditakuk lama dalam kehidupan mereka di negara ini. Cara hidup begini dipertahankan sehingga akhir hayat. Golongan ini tidak peduli apa dilakukan oleh pemerentah asalkan cara hidup mereka tidak diganggu. Pemerentah amat bertuah selama ini kerana mempunyai rakyat tidak peduli apa kerajaan buat asalkan jangan diganggu corak kehidupan mereka walau diiktiraf mereka ketinggalan mengecapi kemewahan.

Berbeza dengan pemikiran generasi baru sekarang lebih mementingkan keselesaan kehidupan. Hak meereka mengecapi kesenangan dalam negara dipertahanhan. golongan muda ini akan berontak jika hak mereka mengecapi kemewahan negara dinafikan.

Sepertimana berlaku sekarang adalah perubahan corak pemikiran golongan baru. Golongan ini kebanyakannya mempunyai taraf pendidikan tinggi dan moden. malang sekali corak pemerentahan kerajaan sekarang masih lagi melayan rakyat seperti golongan pertama tadi. Kerajaan sekarang masih menganggap golongan baru ini masih berfikiran lama. Tidak kesah dengan corak pemerentahan asalkan tidak mengganggu aktiviti biasa.

Ramai juga anak muda termakan dengan pembentukkan corak hidup tidak ambil kisah dengan pemerentahan negara. Asalkan kegiatan semasa dapat diteruskan, tidak kesah apa kerajaan nak buat. Golongan baru ini digula gulakan dengan hiburan melampau sehingga ketinggalan dalam mengambiltahu apa kerajaan telah lakukan kepada negara dan rakyat. Asalkan dapat berhibur yang lain tidak penting lagi.

Perubahan berlaku kepada golongan kedua ini menyebabkan kerajaan berada dalam kesempitan dan terkejut. Selama ini dianggap rakyat tidak akan ambil peduli dengan pemerentahan kerajaan digegarkan dengan pembongkaran penyelewengan wang rakyat. Gelabah dengan kejutan kebangkitan rakyat memperincikan pengurusan negara, banyak perkara tidak bertamadun berlaku sebagai tindakan balas kepada rakyat mengganggu cara negara ditadbir.

Ramai rakyat menjadi mangsa penipuan demi penipuan walau telah banyak rakyat membongkar penyelewengan namun kerajaan masih lagi tidak dapat menerima kegiatan mereka selama ini telah terbongkar. Perancangan demi perancangan diatur untuk menutup pembongkaran. Semakin banyak wang rakyat digunakan untuk melindungi pentadbir kerajaan yang dedah kesalahan.

Apa yang pasti negara sekarang dalam perubahan pesat menukar corak pemerentahan bersesuaian dengan golongan baru. Nampaknya kerajaan sekarang tidak mampu melayan golongan baru ini dan golongan baru akan memecat kerajaan sekarang bagi menggantikan dengan kerajaan yang lebih memahami kehendak golongan baru.

Kerajaan sekarang dilihat hanya mampu mentadbir golongan lama kehidupan mereka tidak mengambilkira apa kerajaan buat asalkan kehidupan seharian tidak diganggu.

No comments: