OWH...MUDAH LAH ALAU MACAM ITU...MENTERI PUN LEMAH CEROI DIA NI

 

Ada pm aku tangkap layar perbualan dengan menteri tentang tajuk berita Sinar. Tak tahu nada sebenar nada menteri tapi macam marah cakap "𝗻𝗮𝗸 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗮𝗽𝗮 𝗹𝗮𝗴𝗶? 𝗡𝗮𝗸 𝘁𝘂𝘁𝘂𝗽 𝗮𝗸𝗵𝗯𝗮𝗿 𝘁𝘂?" Jelas menteri tu, Sinar ada beri penerangan dalam artikelnya. Tajuk tu cuma 𝙘𝙡𝙞𝙘𝙠𝙗𝙖𝙞𝙩.

Tahu memang cuma 𝘤𝘭𝘪𝘤𝘬𝘣𝘢𝘪𝘵 tapi ia tetap mencipta naratif palsu. Lebih jahat, ramai yang tak baca artikel penuh pun. Mereka tengok tajuk je. Dengan tajuk itu dah cukup kuat untuk 𝘁𝗶𝗺𝗯𝘂𝗹𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗸𝗲𝗹𝗶𝗿𝘂𝗮𝗻 dan buat rakyat salah faham akan situasi sebenar cukai SST.

Bukan suruh tutup syarikat tu tapi beri amaran keras agar menjaga etika kewartawanan. Kalau betul mahu jadi akhbar politik, usah menyamar sebagai akhbar neutral. 𝗧𝘂𝗸𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗺𝗶𝘁 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗮𝗱𝗶 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗶𝘁𝗮𝗻 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗸. Kan menteri ada keupayaan untuk buat begitu.

Aku kecewa sebenarnya dengan jawapan menteri tu. Tapi tak apalah. Menteri pun 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗮𝗻𝗱𝗮𝗻𝗴 perkara ini sebagai 𝘀𝗲𝗿𝗶𝘂𝘀. Jadi kenapa kita nak ambil serius? Itu kan cuma tajuk. Apalah yang ada pada tajuk berita. Kerajaan tak jatuh pun. Kan ada sokongan ⅔.

Tahniah kepada menteri. Dengan ini, aku pun akan tak peduli kalau ada berita tak bertanggungjawab seperti ini yang sengaja mengundang salah faham. Menteri pun kata 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵. So biarkanlah. Lagipun bukan kerja kita untuk jelaskan kepada rakyat.Guane boh?

Raja Gelap II

.

 

No comments: