SEKOLAH JAM 8 PAGI

 

NORSHIDAH MOHD DAUD


Aku paham ada d kalangan rakan2 aku yg pertikai soal mula skolah kul 8 tu

Tp don't worry, ni bukan aku tuju kt korang

Ni aku tuju kt Ketuhar Gelombang Mikro sebab dia acah2 cerdik kononnya sepai negara

Mmg skrg ni nmpk sgt x praktikal

Tp bg aku, tu cadangan utk penambahbaikan, pelan jangka panjang utk pendidikan negara

Bukan dlm masa singkat ni

Adik2 aku masa skolah rendah, diorang skolah ABIM

Mmg start kul 8 pg & balik kul 4 petang

Kadang ada extra class & aktiviti kokurikulum, balik kul 5

Tengahari xyah pening2 nk ambik diorang balik skolah, sebab mmg kt situ la diorang berada dari pg smpai petang

Makan & Zuhur berjemaah kt masjid area situ

So bila cadangan camni keluar dari org akademik, aku nmpk idea ni mmg boleh di perhalusi

Kena bina byk skolah utk sesuaikan dengan bilangan pelajar satu sesi

Kena lahirkan lebih ramai guru

Hal dunia, hal kehidupan & hal akhirat dlm 1 skolah

Mak bapak xyah pening2 bersesak time makan utk ambik anak time tengahari then bergegas lak hantar anak utk skolah agama waktu petang

Keselamatan anak lebih terjamin, ye la dah mmg stay kt skolah

Ni pendapat aku la bila tengok camne adik2 aku dulu

Mmg x sesuai dilaksanakan skang

Tp cadangan tu boleh diperhalusi utk penambahbaikan sistem pendidikan negara

Nak ajar anak goreng nasi letak ikan pun boleh kt situ

Kepada Tuhan kita berserah

 

No comments: