KOMUNIS CHINA CEROBOH NEGARA, TETAPI MELAYU2 UMNO BAGAI JANTAN YANG MATI PUCUK



Oleh : Adrian Lim Chee En

Seminggu lalu pada 16 April 2020, sebuah kapal Kerajaan China bernama Haiyang Dizhi 8 yang diiringi lapan sehingga sepuluh buah kapal maritim serta sebuah kapal perang China telah menceroboh zon eksklusif perdagangan (EES) Malaysia di Laut China Selatan. Mereka telah menggangu West Capella, sebuah kapal Petronas yang sedang menjalankan operasi penggalian minyak.

Menteri Luar UMNO tidak membuat apa-apa dan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan meskipun satu dunia telah mengecam tindakan China.

Beberapa hari kemudian pada 21 April 2020, beberapa buah kapal perang Amerika Syarikat dan sebuah kapal perang Australia telah tiba berdekatan kapal China tersebut sebagai tindakan balas terhadap China.

Menteri Luar UMNO masih tidak membuat apa-apa dan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan meskipun negara-negara lain telah mengambil tindakan.

Seminggu kemudian pada 23 April 2020, bekas Menteri Luar Anifah Aman dari UMNO mengeluarkan kenyataan mempersoalkan pembisuan Malaysia. Bukan PH ye. UMNO mempersoalkan UMNO.

Akhirnya pada 23 April 2020, iaitu seminggu selepas China menceroboh kedaulatan negara Malaysia, akhirnya, Menteri Luar UMNO mengeluarkan sebuah kenyataan.

Tetapi...... kenyataan tersebut cukup mengecewakan dan menghampakan.

1. Kenyataan & Facebook posting ditulis dalam bahasa Inggeris tanpa terjemahan kepada Bahasa Melayu. Statement kepada media jika dikatakan perlu dibuat dalam English sebab ini isu antarabangsa saya boleh terima. Tetapi Facebook posting dalam English meskipun majoriti pembacanya orang Melayu adalah jelas disengajakan- sebab Menteri Luar UMNO tak nak orang Melayu nampak betapa lemahnya pendirian UMNO.

2. Saya baca lagi baca kenyataan tersebut. Saya tidak jumpa mana-mana ayat atau istilah yang mengecam tindakan China. Yang ada cuma pusing lagi pusing bahawa Malaysia akan mempertahankan kedaulatannya. Tetapi tak kecam langsung pencerobohan China. Ini ibarat pencuri masuk rumah, lepastu Hishamuddin ulang lagi ulang akan mempertahankan haknya tanpa mengecam pencuri tersebut.

Bayangkan kalau ianya isu Palestin. Sudah pasti ianya akan dimuat naik dalam bahasa Melayu, malah kenyataan tersebut akan cukup power dalam mengecam musuh Palestin demi menampakkan betapa gahnya UMNO dalam mata orang Melayu. Betul?

-----

Jadi amat jelas lah. Pejuang-pejuang dan nasionalis-nasionalis Melayu UMNO yang diingatkan cukup gagah dan kuat sebenarnya cuma pengecut dan penakut. Depan orang Melayu dan orang kampung boleh lah dia sembang kencang. Tetapi depan China dia jadi bacul. UMNO sudah lama mengemis dari China. 

Tak percaya? Cuba cabarlah Menteri dan penyokong UMNO kuat lagi hentam China sebab ceroboh negara. Ada siapa-siapa berani sahut cabaran tersebut? Takdelah tu. Sebab mereka umpama jantan yang selalu sembang alat sulitnya tebal panjang keras, tetapi hakikatnya sudah mati pucuk...... 😂

https://www.facebook.com/308412239857559/posts/534328020599312/

No comments: