KISAH KOMIDI : KISAH GERHANA MATAHARI DI RUSILA



Ini kisah semalam...

Semlm khabarnya kecuh sbb ada gerhana matahari.  Ramai yg dtg ke tg piai dan ke kl tempat melihat gerhana matahari.  Tok pun bergegas ke rumah guru tok di Rusila utk mengajak dia menyaksikan keaiban gerhana matahari.  Sampai di rumah guru tok, tok tengok dia di dapor sedang membelek2 dalam jubahnya sambil mengangkang.  

" Tuan guru sedang buat apa?  Adakah tuan guru mengalami buasir lagi?"  Tanya tok dipintu dapor rumahnya.

Guru tok tersentak sambil cepat2 bangun mencapai tongkatnya.  Dia kemalu-maluan tok lihat.  Tok buat tak tahu dan bertanya, " Tuan guru, jom kita ke Tg Piai menyaksikan gerhana matahari hari ini, kita boleh solat sunat di sana nanti sambil bawa tabung milo".  Tanya tok.

Guru tok mengeleng2 kepala seraya bersandar atas kerusi malas.  Sambil membuaikan badannya di kerusi malas, guru tok berkata, 
" Wahai Using.  Mu tau tak, hari ini tidak akang berlaku gerhana matahari.  Mungking ditunda tahung depang, wallahu aklam".  Kata guru tok sambil sesekali menjeling ke bawah pusatnta yang dilindungi jubah.

Tok tersentak.  " Adakah benar berita ini tuan guru?  Tuan guru dapat berita ini melalui mimpi kah".  Tanya tok dengan dahi berkerut.

Guru tok tersenyum sumbing mulut.  " Tidakkah mu tahu, kalau berlaku gerhana matahari, ada pertandanya.  Ahli saing, fizik serta ahli falsafah termasuk ahli silat menyatakang apabila berlaku gerhana matahari telor akang berdiri tegak.  Ambe dah check sendiri tadi kat dapor, ambe belek berkali2, ternyata telor ambe normal, berkedudukang seperti biasa, tidak tegak, cuma batangnya saja sedikit naik menahang kencing. Ertinya, tidak berlaku gerhana.".  Jawab guru tok sambil menyilangkan kakinya dan bergoyang2.

"  Teehehehee...Laaa...tuan guru.  Tuan guru khilaf ni.  Apa yang dimaksudkan oleh ahli sains itu adalah telor ayam, bukan telor kita,".  Kata tok sambil tutup mulut menahan ketawa.  Bimbang juga, maklumlah, tongkat ada di sebelah guru tok.  

Wajah guru tok tiba2 berubah merah seperti sotong mengawan menahan klimaks.  

" Using...biar betul?  Jadi, sia2 lah ambe hampir setengah jang di dapor belek telor ambe...err..kalau gitu, moh kite ke sana...kita doh lewat ni..".  Kata guru tok sambil laju keluar pintu dapor sambil menarik tangan tok menuju ke kereta mewahnya.  

" Ok..ok..jom tuan guru..teeheheee..". Tok masih menahan ketawa membayangkan peristiwa di dapor sebentar tadi.

TOK USIN


No comments: