Skim Rumah Belia Melaka bantu golongan muda dapatkan rumah pertama


Exco Komunikasi, Multimedia, NGO, Pembangunan Belia dan Sukan Negeri Melaka, Kerk Chee Yee berkata kerajaan negeri komited membantu golongan belia mendapatkan rumah pertama mereka.

Menurut Kerk, inisiatif Skim Rumah Belia Melaka (RMB) yang akan bermula pada 22 Mac diyakini dapat membantu golongan belia yang sukar untuk membeli rumah.

“Skim perumahan khas ini merupakan inisiatif Jabatan Belia dan Sukan Negeri Melaka di bawah portfolio Exco Komunikasi, Multimedia, NGO, Pembangunan Belia dan Sukan dengan kerjasama Lembaga Perumahan Melaka bagi melaksanakan salah satu manifesto Pakatan Harapan.

“Ia juga merupakan skim perumahan belia yang pertama di Malaysia,” ujarnya yang juga Adun Ayer Keroh dalam kenyataan hari ini.

Jelas Kerk, belia yang layak dan berjaya mendapat kelulusan boleh menikmati subsidi pembelian rumah sebanyak 10% daripada harga pasaran.

Subsidi berkenaan, termasuk bayaran guaman dan duti setem akan ditanggung oleh pihak pemaju, tambahnya.

“Fasa pertama yang bertempat di Durian Tunggal akan dilancarkan pada 22 Mac 2019. Dalam fasa ini, sebanyak 104 unit rumah yang berharga RM180,000 dibuka untuk permohonan.

“Borang permohonan berkenaan boleh diperolehi daripada Jabatan Belia dan Sukan Negeri Melaka, Lembaga Perumahan Melaka dan pihak pemaju,” ujarnya.  

Antara syarat-syarat yang perlu dipenuhi pemohon adalah:
1) Berusia 18 sehingga 35 tahun;
2) mempunyai pendapatan isi rumah bulanan RM8,000 ke bawah;
3) merupakan warga Melaka atau pemastautin tetap selama lima (5) tahun ke atas di negeri Melaka. 

No comments: