Tiada peningkatan dalam pengeluaran Tabung Haji - Zukri


Tarikh kemaskini: 12/12/2018
 
KUALA LUMPUR, 11 Dis (Bernama) -- Tiada peningkatan mendadak dalam pengeluaran wang daripada Tabung Haji (TH) susulan pelaksanaan pelan pemulihan dan penstrukturan semula organisasi, kata Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Seri Zukri Samat hari ini.

Katanya TH masih menerima sokongan daripada pendeposit sekalipun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa mengumumkan organisasi itu akan diletakkan di bawah seliaan Bank Negara Malaysia (BNM) bermula tahun depan dalam usaha menambah baik tadbir urusnya.

“Tiada apa-apa yang berlaku. Kami dapati tiada peningkatan mendadak dalam pengeluaran dan orang ramai masih menyokong kami. Malah hari ini saya diberitahu ada 170 orang membuka akaun dengan kami.

“TH mengalu-alukan keputusan kerajaan untuk meletakkan TH di bawah seliaan BNM memandangkan bank pusat itu mempunyai pengurusan risiko dan kerangka kerja kecairan yang mantap yang harus dipatuhi oleh institusi bawah seliaannya, sekali gus meningkatkan keyakinan pendeposit,” katanya pada sidang media di sini.

Zukri berkata TH dalam proses memulakan kerangka kerja pengurusan risiko bagi memastikan polisi pelaburan masa depan sesuai dengan model perniagaan baharunya.

Zukri berkata TH sedang menimbang kaedah untuk mengurangkan kos operasi haji bagi mengekalkan kos mengerjakan ibadah itu manakala langkah-langkah pemotongan kos telah dilaksanakan bagi mengurangkan kos overhed.

Sementara itu, Zukri berkata TH akan membuat pengumuman rasmi susulan kenyataan bekas pengerusinya Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim bahawa TH tidak mengambil kira laporan audit Ernst & Young yang telah melakukan penilaian kesemua aset TH selain Jabatan Audit Negara.

Mengenai penafian Abdul Azeez berhubung penyelewengan RM22 juta milik Yayasan Tabung Haji untuk kegunaan politik, Zukri berkata TH menyerahkan kepada pihak polis untuk menyiasat perkara tersebut.


No comments: