ISU TABUNG HAJI - KENAPA UMNO DAN PAS TIDAK BERHIMPUN?



Satu demi satu institusi yang menjadi harapan besar orang Islam dan Melayu menjadi mangsa salah guna kuasa serta diseleweng oleh kerajaan lalu.

Dulu Mara, kemudian Felda, dan kini Tabung Haji. Kalau ada 300 syarikat milik orang Islam dan Melayu seperti ini, mungkin kesemua 300 itu juga akan lingkup.

Pengurus serta pengarahnya orang Islam dan Melayu. Namun orang Islam dan Melayu itulah nampaknya mengkhianati pemegang umat Islam dan Melayu yang berharap kepada mereka.

Siapa lagi kalau bukan "orang kita" daripada kumpulan perompak sama yang menyamun 1MDB.

Sama seperti dalam kes hutang negara yang melebihi RM1 trilion yang didedah kerajaan Pakatan Harapan (PH). Namun apabila ia didedahkan Umno mendakwa kerajaan menakutkan pelabur asing.

Soalnya: Adakah kita mesti tunggu hutang negara mencecah RM7 trilion baru wajar didedah?

Dalam kes TH pendedahan dibuat Dr Mujahid Yusof tentang liabititi ditanggung agensi itu didakwa Ketua Pemuda Umno Asraf Wajdi Dusuki sebagai akan menakutkan pendeposit dan boleh mencetuskan krisis.

Soalnya: Kalau tidak didedahkan sekarang Umno dan PAS mungkin - pada kemudian hari - menuduh PH yang bersalah.

Dalam kes 1MDB pula presiden PAS berkata biarlah Najib menghabiskan penggal pentadbirannya sebagai perdana menteri sambil berharap dia memperbetulkan kesilapannya.

Sejarah menunjukkan memang Najib menghabiskan penggalnya. 

Dan selepas itu isu 1MDB menjadi lebih parah dan hutang menjadi berlipat kali ganda.

Nampaknya penyokong PAS dan Umno yang mendakwa diri mereka pembela agama dan bangsa sepakat dalam pendekatan mereka dalam isu salah guna kuasa.

Kes Tabung Haji dan 1MDB menunjukkan pola itu.

Mereka tidak memandang berat isu tersebut apabila suspek ialah orang yang dirasakan sama seperti mereka - kononnya pejuang Islam dan Melayu.

Mereka tidak peduli bahawa pendeposit TH - antaranya - ialah peniaga kecil, petani dan nelayan miskin. Dan mereka hampir semuanya beragama Islam dan berbangsa Melayu.

Salah guna kuasa hanya mengakibatkan kerugian berbilion ringgit dan menjadikan Melayu dan Muslim terbabit lebih merana.

Isu kewangan Mara, Felda, 1MDB - dan sekarang TH - setakat ini tidak pula membawa PAS dan Umno berhimpun serta berarak.

Sedangkan ia adalah kerugian "real" dan diakui sudah parah. Di mana pembela Islam dan Melayu dari PAS dan Umno?

Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diksriminasi Kaum (Icerd) tidak dilaksanakan pun dan Putrajaya sudah mengesahkan ia tidak diterima, namun himpunan tetap diadakan.

Isu RUU355 dibentang namun ditangguh tiga kali di parlimen melalui adegan yang nampaknya melibatkan kerjasama PAS dan Umno.

Selepas itu himpunan diadakan di Padang Merbok kerana kononnya PH menghalang RUU355.

Hari ini selepas PRU ke-14 berlalu, hilang senyap langsung isu RUU355.

Kerugian Mara, Felda dan TH adalah tragedi ke atas orang Islam dan Melayu akibat kerakusan dan salah guna kuasa oleh orang yang sebangsa dan seagama mereka.

Ia bukan kerana salah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu atau orang Cina atau India.

Ini adalah tragedi buatan orang Melayu Islam yang mengkhianati orang Melayu-Islam lain. Dan Melayu-Islam dari Umno dan PAS masih berdolak-dalih bangkit membela.

Mereka cuma mahu melaungkan: Hidup Melayu!

Kenyataan Anggota Parlimen Kuala Nerus Dr Khairuddin Aman Razali hari ini yang mendakwaan isu TH mungkin rekaan PH sangat tidak munasabah.

Beliau mungkin tidak sedar selain laporan audit syarikat akauntan antarabangsa PriceWaterhouseCoopers, sebelum pada ini Bank Negara pun sudah mengeluarkan amaran kepada TH.

Adakah sekarang PAS mahu berkata Bank Negara juga terlibat dengan komplot rekaan PH?

Sebenarnya itu menunjukkan sikap setia kawan PAS mempertahankan sahabat baru mereka iaitu UMNO.

Raja Bahrin Shah
Pengerusi
Pakatan Harapan Terengganu.


No comments: