Najib pacu negara menuju kehancuran, segera selamatkan Malaysia – Anwar

Najib pacu negara menuju kehancuran, segera selamatkan Malaysia – Anwar

KUALA LUMPUR OGOS: Malaysia perlu diselamatkan segera sebelum ‘hancur’ di tangan Najib Razak dan pentadbirannya yang lebih mementingkan masa depan politik berbanding masa depan negara, kata saudara Anwar Ibrahim.

Ketua Umum KEADILAN itu berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) bagai tidak mampu atau tidak mahu mengambil tindakan tegas dan pantas ketika Malaysia di dalam krisis ekonomi dan politik.

“Dakwaan berat terhadap Perdana Menteri di dalam skandal kewangan 1MDB (1Malaysia Development Berhad) telah ditambah dengan kejadian-kejadian terkini, termasuk pemecatan Peguam Negara dan gangguan yang jelas terhadap SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia).
anwar1“Akibatnya nilai mata wang ringgit telah merudum ke tahap yang amat rendah dan keyakinan pelabur terus hilang dan ini akan mendatangkan kesan amat buruk terhadap kehidupan rakyat,” kata Anwar dalam perutusan yang disampaikan melalui peguamnya,

Beliau juga mengingatkan Najib dan pentadbirannya mengenai jasa pejuang terdahulu yang perlu dihargai dalam membina kemakmuran negara.

“Sejak merdeka malah sebelumnya lagi, begitu ramai rakyat patriot yang telah berkorban demi membina, mempertahan dan memakmurkan negara ini, termasuk angkatan tentera dan pasukan polis.

“Adakah begini caranya Datuk Seri Najib dan konco-konconya membayar balik hutang budi itu?
Dengan memacu negara menuju tebing kehancuran?” kata Anwar.

Tegas beliau, dengan tidak memberi penjelasan dan tidak mengambil tindakan pantas, seluruh kabinet dan BN terlibat bertanggungjawab di atas krisis ini.

“Namun Datuk Seri Najib dan pentadbiran beliau kelihatan lebih mementingkan masa depan politik diri mereka sendiri berbanding masa depan negara,” kata Anwar.

Justeru, beliau menggesa semua parti dan pemimpin politik, dan para wakil rakyat, mengetepikan perbezaan, ketengahkan kepentingan negara dan rakyat serta ketepikan lain-lain perkiraan.

“Dengan keberanian dan ketegasan, kita masih mampu mengatasi krisis ini, dan memulakan proses reformasi, mengembalikan demokrasi, dan menyelamatkan Malaysia.

“Tapi kita tak punyai banyak masa, kita mesti bertindak segera!” seru Anwar dari dalam Penjara Sungai Buloh.

No comments: