Tindakan ketenteraan terhadap penceroboh Sabah mungkin meningkatkan sokongan kepada BN??

March 07, 2013
Anggota polis cari badan dua lelaki ditahan apabila mereka keluar dari Tanjung Labian, sebuah kampung bersebelahan dengan Kampung Tanduo di Sabah, pada 6 Mac 2013 selepas tentera menyerbu kem kumpulan bersenjata Filipina pada Selasa. — Gambar Reuters

Walau pun krisis di Sabah ini dikatakan berjaya meningkatkan sokongan kepada perdana menteri, ianya masih lagi menjadi satu isu yang belum lagi selesai.Tindakan yang menyebabkan krisis ini berlaku dan lambatnya jalan penyelesaian serta berkemungkinan persepsi bahawa projek IC ,menjadi puncanya serta mudahnya  penduduk selatan filipina menyeberang mendapatkan bekalan makanan di Lahad Datu, adalah antara beberapa fakta yang akan menentukan sokongan rakyat Sabah ke tas Bn.

Beberapa penganalisa menyatakan tindakan kerajaan ini meningkatkan sokongan ke atas Bn, namun kejayaan tanpa pertumpahan darah terutamanya semangat pasukan keselamatan boleh membantutkan sokongan ini.Penganalisa pro Bn menjelaskan bahawa sokongan terhadap kerajaan meningkat.Walau bagaimana pun kesusahan rakyat dan juga apa yang ditanggung mereka selama ini bukan mudah juga untuk rakyat Sabah begitu mudah menerima apa yang telah mereka alami.

Dr Faisal Hazis, penganalisis berpengkalan di Kuching berkata tindakan dikawasan pantai timur yang sentiasa bergolak tersebut mungkin membangkitkan beberapa perkara pokok seperti keberkesanan polisi kerajaan di Sabah sebelum ini serta beberapa isu  keselamatan lain yang perlu diberikan perhatian serius.
Beliau berkata walaupun misi dilancarkan pada Selasa dianggap sebagai berjaya, Faisal mendakwa rakyat Sabah kini umpama “bom jangka” yang menunggu masa untuk meletup.

“Terdapat perasaan ini adalah bom jangka menunggu untuk meletup — polisi berlembut dengan warga Filipina, Projek IC dan ketidakupayaan pasukan keselamatan untuk mempunyai kekuatan di perairan.
“Semua membabitkan polisi BN selama ini akan mewujudkan serangan balas yang hebat,” kata Faisal.
Faisal meramalkan tiga keadaan akan timbul daripada pengundi atas pagar, berdasarkan langkah tegas kerajaan baru-baru ini.

Kumpulan pengundi pertama yang marah keatas cara mengendalikan konflik tersebut pasti tidak memilih BN, kata beliau, manakala kumpulan kedua pengundi marah pada awalnya kerana lambat bertindak tetapi pentingkan keselamatan negara mungkin mengundi pihak kerajaan sedia ada.

Kumpulan ketiga pula adalah pengundi yang gembira dengan cara krisis dikendalikan, mereka mungkin menyokong BN dalam pilihan raya depan, kata pensyarah Universiti Malaysia Sarawak itu.

Bagi profesor Universiti Putra Malaysia, Dr Jayum A Jawan, faktor penentu kepada BN bergantung kepada corak perasaan pengundi di Sabah.

“Situasi sekarang paling bahaya untuk Barisan Nasional, apabila rakyat Sabah berada dalam perasaan marah mereka akan cari pemimpin yang boleh beri mereka ketenangan.
“Keadaan ketika ini tidak selesa, perasaan marah ini akan dibawa hingga waktu pilihan raya nanti.”

Apakah yang mungkin menyebabkan rakyat Sabah marah.Isu pencerobohan ini seharusnya ditanggani sejak sekian lama.Rakyat Sabah yang begitu emosi dengan kedatangan rakyat Filipina dan juga Indonesia menenggelamkan perasaan mereka kerana terasa seperti kehilangan kedaulatan di tanah air sendiri.

Isu ini  akan berlanjutan sehingga pilihanraya ini,  dan keengganan kerajaan untuk duduk semeja dengan Pakatan Rakyat dan membentangkan kertas putih serta terdapat tuduhan bahawa Najib berjanji memberikan tanah untuk kaum sulu filipina , malahan projek IC yang ketuai oleh Mahatir , tidak begiyu mudah untuk rakyat Sabah melupakannya.

Anwar dan sambutan yang diterimanya di Sabah sudah menjadi satu ledakan bom yang akan menjadikan rakyat Sabah yakin dengan apa yang Anwar janjikan , iaitu Sabah untuk rakyat Sabah dan janji kerajaan pakatan untuk memberikan 20% hasil minyak kepada negeri-negeri yang mempunyai minyak dianggap sebagai sesuatu yang boleh diterima.

 Terdapat isu lain lagi , misalnya tarif harga berganda di sabah dan sarawak,isu tanah adat,kerakusan pemimpin , isu Anifah Aman, isu yang dikaitkan dengan penipuan saudaranya,sehingga kini berjaya mengalihkan rakyat dengan kes serangan kaum  Sulu. Namun selesai sahaja isu ini ,  dan pembangkang sedang mengumpulkan maklumat tentang perkara ini, ianya akan menjadikan Bn dan Najib belum tentu dapat tidor nyenyak kerana bukti semakin terserlah dan rakyat menunggu untuk memangkah kerajaan yang berupaya menjaga rakyat.

wrlr

No comments: