POLIS CARI SUDARA KIRAM 3 DI SABAH

MANILA, Filipina - Seorang saudara terdekat Sulu Sultan Jamalul Kiram III telah ditangkap oleh polis Malaysia, laman web berita dalam talian Malaysia telah melaporkan.

Laporan The Star Online berkata bahawa polis Malaysia masih belum mengenal pasti saudara Sultan Sulu yang ditangkap tersebut.

Pasukan Malaysia terus memburu ahli keluarga Kiram, terutamanya Raja Muda Agbimuddin Kiram, yang tiba dengan lebih daripada 200 anggota tentera Kesultanan di Lahad Datu Februari lalu 11.

Agbimuddin adalah adik sultan Sulu, yang tinggal di Kampung Maharlika City Taguig.

Laporan itu berkata bahawa selain daripada Agbimuddin, Jamalul mempunyai satu lagi saudara yang tinggal di Lahad Datu dan baru-baru ini berpindah ke Semporna.

Ia menambah bahawa abang kedua Jamalul telah terlibat dalam rundingan awal antara puak mereka dan kerajaan Malaysia dan telah hilang sejak itu

" Adalah tidak diketahui jika dia adalah satu-satunya  yang ditahan sebagai keluarga Kiram, yang mana  mempunyai saudara-marayang  ramai yang tinggal di beberapa bahagian di Sabah," kata laporan itu, sambil menambah bahawa polis Malaysia juga mencari seorang sepupu tiga saudara Kiram.

Laporan itu berkata bahawa polis Malaysia sedang mencari untuk sekurang-kurangnya 20 personaliti utama yang dikaitkan dengan Kesultanan Sulu.

Laporan awal berkata bahawa lebih daripada 30 penyokong kesultanan telah ditangkap dalam operasi berterusan polis Malaysia di Sabah.

Polis Malaysia juga telah melaporkan bahawa lebih daripada 60 penyokong kesultanan telah dibunuh oleh komando yang semasa operasi lalu.



P/S:

Bila baca cerita ni barulah disedari bahawa sedara mara Kiram ni ramai di Sabah.Dah jadi rakyat Sabah dan dah ada IC dan rakyat Malaysia.Jadinya kes ini macam la berperang dengan rakyat sendiri sebab ramai sedara mara Kiram tu ada di Sabah dan menetap disitu.

Kemudian selepas jumpa semuanya..... rasanya semua orang dah dapat agak...Anwar lagi..Anwar lagi....ha..ha..ha...

No comments: